Kansanedustaja ehdottaa Helsingin ja Tampereen välisen junayhteyden lyhentämistä tuntiin

Tamperelainen kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Sofia Vikman (kok) esittää Tampereen ja Helsingin välisen junayhteyden lyhentämistä tuntiin. Tämän saavuttamiseksi kaupunkien välille tarvittaisiin kolmas raide. 

– Lisäraide nopeuttaisi matka-aikaa Tampereelta pääkaupunkiin puolella tunnilla, kun raiteilla olisi tilaa ajaa korkein nopeuksin koko matka, Vikman sanoo tiedotteessaan.

Vikmanin mielestä tunnin junamatka Tampereelta Helsinkiin helpottaisi työpaikkamatkustamista. Myös Tampereen urheilu- ja kulttuurielämä hyötyisivät uudesta raideyhteydestä.

– Nopeampi junayhteys tekisi pääkaupunkiseudusta ja Pirkanmaasta yhteistä työssäkäyntialuetta, mikä lisäisi työllisyyttä raiteen molemmissa päissä ja helpottaisi työn vastaanottamista. Yhä useammalle asuminen Pirkanmaalla ja työssäkäynti Helsingissä olisi järkevä vaihtoehto.

– Vastaavasti Tampereen uuden areenan urheilutapahtumiin, teattereihin tai Tampere-talon konsertteihin voisi tulla pääkaupunkiseudulta tunnissa, Vikman sanoo.

Suomen junaliikennettä ohjataan Helsingin Pasilasta. MTV uutiset vieraili ohjauskeskuksessa keväällä. Katso video:

Melkoista tetristä: Näin junaliikennettä ohjataan 2:36

Kolmas raide hyödyttäisi muitakin

Vikmanin mukaan kolmas raide mahdollistaisi myös paikallisliikenteen lisäämisen koko Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kasvukäytävällä. Lähiliikennettä voitaisiin kehittää sekä Helsingin päässä että Tampereen ja Toijalan välillä

– Vaikutusalueella asuu puolet suomalaisista, joten hyöty jakaantuisi laajalle. Matka Helsingistä lyhenisi puolella tunnilla myös Ouluun, Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään ja Poriin, Vikman sanoo.

Vikman on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen Tampereen ja Helsingin välisen junayhteyden lyhentämisestä tuntiin.

Päärata on Suomen liikennöidyin junarata. Kaukoliikenteessä maan vilkkaimmalla rataosalla Helsingin ja Tampereen välillä on 4,2-6,3 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Matkustajien määrän arvioidaan kasvavan 20 vuodessa jopa 40 prosentilla. Raidekapasiteetti on jo nyt varsin kuormitettu, Vikman muistuttaa tiedottessaan.

Suomessa keskustellaan myös liikenneministeri Anne Bernerin esittelemästä liikennekaarimallista. Huhtikuussa tehdystä uutisjutusta selviää, mistä hankkeessa on kyse:

Näin toimii Bernerin ehdottama uusi liikennekaarihanke 1:33

Lue myös:

    Uusimmat