Mainos

Tuliko herätyskellon äänestä painajainen? Nämä ulkoiset asiat vaikuttavat uniimme

Youbeauty.com listasi ulkoiset asiat, jotka vaikuttavat uniimme.

Oletko koskaan kuullut unessasi outoa ääntä, joka paljastui hetken kuluttua herätyskellosi pirinäksi? Kehomme halua pitää meidän unessa, joten ulkoiset ärsykkeet muuntuvat osaksi unta – näin niihin ei tarvitse herätä. Lue, mitkä asiat vaikuttavat uneesi!

Äänet

Ulkopuoliset, "hereilläolomaailman" äänet voivat siirtyä osaksi untasi. On olemassa jopa kännykkäsovellus, joka soittaa ääniä aiheuttaakseen tietynlaisia unia! Sovellusta ei kuitenkaan saa käyttää koko aikaa, jos haluat todella levätä. Taustakohinaksi valittu valkoinen kohina eli "white noise" voi auttaa saamaan unen päästä kiinni.

Hajut

Vuoden 2008 saksalaisselvityksessä nukkuvat naiset altistettiin joko ruusujen tai mädän kananmunan tuoksulle. Ruusun haisteleminen yön aikana sai aikaan positiivisia unia, mutta munien haju aiheutti painajaisia. Positiivisia tunteita herättävät hajut voivat saada aikaan onnellisia mielleyhtymiä myös unessa.

Asentosi

Hong Kongissa tehdyn selvityksen mukaan vatsallaan nukkuminen voi johtaa eroottiseen uneen. Toisaalta voit vatsallasi ollessasi kokea myös kammottavan tukehtumisunen: jos kasvosi ovat patjaa vasten, et saa kunnolla henkeä. Tämä kokemus voi siirtyä unimaailmaasi. Haluatko muistella uniasi, kun heräät? Entä haluaisitko jatkaa ihanaa unta, josta havahduit kesken kaiken? Jää samaan asentoon, jossa heräsit – tämän kikan väitetään auttavan!

Asentosi voi vaikuttaa myös terveyteesi! Daily Health Postin mukaan parasta olisi nukkua selällään, kädet sivuilla. Harva kuitenkaan makaa sängyssä näin – lisäksi selällään nukkuvat kuorsaavat muita enemmän!

Sikiöasennossa makaaminen tekee pahaa selälle ja niskalle, mutta jos nukut kyljelläsi kädet sivulla, selkäsi on hyvin tuettu. Mikäli asento tuntuu epämukavalta, kädet voi levittää eteen. Näin verenkierto paranee.

Henkinen tila

Esimerkiksi masennus voi vaikuttaa uniin ja muuttaa ne jopa mustavalkoisiksi. Jos mielesi on rauhallinen, unissasi esiintyy luultavasti auringonpaisteisia päiviä. Surumielisyys johtaa sadeuniin.

Lakko

Unesi voivat olla täynnä herkkuja, jos yrität pidättäytyä kaikenlaisesta herkuttelusta. Tupakoinnin lopettaminen voi johtaa sauhuttelu-uniin jopa vuosia myöhemmin.

Vitamiinit ja lääkkeet

B6-vitamiinin kerrotaan auttavan unien muistamisessa. Masennus voi viedä ihmiseltä kyvyn muistaa unia, jollin sopivan lääkityksen löytäminen palauttaa kyvyn.


Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.