Ylioppilaskokelaiden pettymysten kevät – tuhansien risteilyt peruttiin ja monet odottavat rahojaan takaisin peruuntuneista matkoista: "200 euroa on iso raha"

Kevään ylioppilaskokelailla eli abeilla on ollut tänä vuonna pettymysten kevät, kun perinteiset penkkariajot peruutettiin vallitsevan koronatilanteen vuoksi.

Monet odottavat nyt myös rahojen palautumista peruuntuneista abiristeilyistä. MTV Uutisille asiasta vihjannut abi on harmissaan tilanteesta.

– Tämä on todella ikävä tilanne, koska osalle abeista 200 euroa on iso raha. Alkaa vaikuttaa siltä, että Lehtimäki-matkat viivyttelee rahojen palauttamista jostain syystä, nimettömänä pysyttelevä kevään abiturientti kertoo.

Abiristeilyt -brändin omistaa Nelonen Media Live Oy ja matkan operoijana on Lehtimäki Groupin Lehtimäki Matkat. Jälkimmäinen käsittelee myös peruuntumisesta johtuvat rahojen palautukset.

– Abeja ohjeistettiin täyttämään lomake, jossa pyydettiin rahanpalautusta koskevat tiedot. Meille sanottiin, että lomakkeita aletaan käsitellä viikosta seitsemän alkaen. Lomakkeen täyttämisestä on nyt kulunut yli kaksi kuukautta eikä rahoja ole palautettu vieläkään abeille, abiturientti kertoo.

"Hetken aikaa tämä tulee ottamaan"

MTV Uutiset tavoitti Lehtimäki Groupin myyntijohtajan Sanna Lehtimäen.

– Tarkkaa aikaa siitä kuinka kauan käsittelyssä menee, en valitettavasti osaa sanoa. Hetken aikaa tämä tulee vielä ottamaan. Käsittely on puhdasta käsityötä, Lehtimäki kertoo MTV Uutisille.

– Asiakkaita toki on ollut hirveästi ja sitten on myös kaikki muut muutokset. Kevään reissuja on siirretty syksyyn ja niin edelleen. Se ottaa kyllä järjestelmissä aikaa kun ei niitä olla luotu tällaiseen tuhansien massojen palautuksiin, peruutuksiin ja muuttamiseen, Lehtimäki jatkaa.

Lehtimäki Matkat on saanut paljon yhteydenottoja

Lehtimäki kertoo, että abiristeilyjä oli tarkoitus järjestää useana eri lähtöpäivänä ja risteilyn varanneita abiturientteja oli useita tuhansia eri puolilta Suomea.

MTV Uutisiin yhteyttä ottanut abi ei ole ainoa rahojaan kaipaava lukio-opiskelija.

– Totta kai ollaan saatu paljon yhteydenottoja. Olemme kertoneet heille tilanteen, missä mennään, Lehtimäki sanoo.

– Meillä ei tällä hetkellä ole arviota siitä, kauanko tässä menee, koska joudumme tekemään yhteistyötä myös ohjelmistotoimittajan ja maksunvälityspalvelun kanssa.

Lehtimäki muistuttaa, että koronakriisin aikana monet yritykset ovat joutuneet käsittelemään palautuksia ja isommilla lehtoyhtiöillä ja matkanjärjestäjillä tähän voi mennä kuukausia.

– Emme ole yksin tämän tilanteen kanssa. Tänä päivänä se palautuva raha on iso jokaiselle – on sitten abi, eläkeläinen tai työssä käyvä. Sen ymmärrämme.

– Yritämme kuitenkin olla nopeampia kuin nämä isot lentoyhtiöt, jotka ovat ilmoittaneet käsittelyajakseen kolmesta kuuteen kuukautta.

"Tämä vuosi on ollut iso pettymys abeille"

Risteilyjen ohjelmasta vastaavan Nelonen Media Live Oy:n tuotantopäällikkö Krista Heinonen pahoittelee tilannetta.

– Tämä vuosi on ollut iso pettymys abeille – eikä pelkästään meidän Abiristeilymme osalta – vaan abivuodesta on peruttu käytännössä kaikki asiat. Tätä risteilyä vielä yritettiin siirtää helmikuulta huhtikuulle, josko tilanne olisi kääntynyt paremmaksi. Pettymys on varmasti kova monilta osin, Heinonen sanoo.

Heinonen muistuttaa myös matkailualan yleisestä tilanteesta.

– Abiristeilyjä tarjoavia tahoja on paljon muitakin ja tämä palautusrumba on muillakin kuin vain Lehtimäki Matkoilla. Matkanjärjestäjillä koronavuosi on ollut vaikea, Heinonen toteaa.

Heinonen kertoo ymmärtävänsä, että pettyneet abit haluavat pian rahansa takaisin.

– Kovasti haluan lähettää heille tsemppiä ja toivotaan että paremmat ajat koittavat koronan tiimoilta. Toivon että pian päästään iloisten asioiden äärelle.

– Meille on ollut koko ajan tärkeää seurata terveys- ja turvallisuusnäkökulmaa. Se on ollut meillä suurin kärki. Vaikka sisätilarajoituksia olisi poistunutkin, niin silti olisimme seuranneet pandemiatilannetta.

Juttua ja otsikkoa korjattu 8.5. kello 12.17 Otsikossa ja tekstissä luki alun perin ”Tuhannet abit odottavat rahojaan takaisin peruuntuneista risteilyistä”. Lähtijöitä oli tuhansia ja enää vain osa palautuksista on hoitamatta.

Lue myös:

    Uusimmat