Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toisteppäin, kauvan, enään, – Kielitutkijan havainto: Abit tekevät aiempaa enemmän virheitä

1:59Äidinkieli on ylioppilaskirjoitusten kuninkuuslaji
Julkaistu 13.04.2016 07:18
Toimittajan kuva

Eetu Ruonakoski

eetu.ruonakoski(at)mtv.fi

@eeturuonakoski

Abiturientit tekevät äidinkielen ylioppilaskokeissa aiempaa enemmän oikeinkirjoitusvirheitä, väittää pitkän linjan kielitutkija Taru Kolehmainen. 

Kolehmainen kirjoitti Kielikello-lehdessä (1/2016), että oikeinkirjoitusvirheiden määrän on voinut nähdä kasvavan jo 1990-luvun puolivälistä saakka. 

Kolehmainen on eläkkeelle jäänyt Kielitoimiston tutkija ja Ylioppilastutkintolautakunnan äidinkielen kokeiden tarkastaja. 

Jyväskylän yliopiston professorina ja Ylioppilastutkintolautakunnan sensorina vuodesta 2009 lähtien toiminut Minna-Riitta Luukka kertoo puolestaan, ettei aiheesta ole tehty kattavaa tutkimusta tai seurantaa.

– Kolehmaisenkin artikkelin havainnot ovat pitkään sensorina toimineen henkilön havaintoja ja varmaan sellaisinaan ihan oikeaan osuvia.

Luukan mukaan Kolehmaisen havaitsemaan virheiden määrän kasvuun on voinut vaikuttaa se, että lukio-opiskelusta on tullut yleisempää kuin ennen.

– Ennen vanhaan, kymmeniä vuosia sitten, lukioon meni paljon nykyistä pienempi osa ikäluokasta. Ehkä silloin heikosti kirjoittavat eivät lainkaan osallistuneet ylioppilaskokeeseen, hän pohtii.

Luukan mukaan osalla tämän päivän abiturienteista on selvästi hankaluuksia kirjoitetun kielimuodon kanssa. Opiskelijoiden taitotaso kuitenkin vaihtelee suuresti.

– On huomattava, että joka vuosi meillä on suuri joukko abiturientteja, jotka pystyvät kirjoittamaan pitkän tekstin ihan tai lähes virheettömästi.

Yhdyssanat vaikeita, pilkkuja uupuu tai on liikaa

Yhdyssanavirheet ovat Luukan mukaan yksi tyypillisimmistä oikeinkirjoitusvirheistä äidinkielen ylioppilaskokeissa.

On tavallista, että sanoja kirjoitetaan erikseen, vaikka ne pitäisi kirjoittaa yhteen. Esimerkiksi: kuva taide, kauppa kumppani, startti raha, turva paikka hakija vyöry, kirkossa käynti prosentti.

Myös vastakkaista ongelmaa esiintyy, sillä monet sanat kirjoitetaan yhteen vaikka ne kuuluisivat erilleen. Erimerkiksi: länsi-naapuri, työmaallatyöskentelevä, oikeallapuolella, kukatahansa.

Luukan mukaan monet kompastelevat myös sanoissa, joiden kirjoitusasu poikkeaa sanan ääntämisasusta. Sana siis kuulostaa lausuttuna erilaiselta, kuin mitä sen kirjoitetusta muodosta voisi päätellä.

Esimerkiksi: tälläinen, kauvan, kaikemmaailman, enään, melkeimpä, nopeeta, nään, sellasten, aijon, piirrustukset, liijoittelua, toisteppäin, kirjotus, erillaisia.

– Syynä lienee korvakuulolta kirjoittaminen, tottumattomuus kirjoitetun kielen käyttöön ja lukemiseen, hän toteaa.

Yhdyssanavirheiden ja ääntämisasua mukailevien sanojen lisäksi koepapereihin päätyy paljon pilkkuvirheitä. Luukan mukaan pilkkusääntöjen hallinnassa on paljon monenlaisia pulmia. Tyypillistä on se, että pilkku puuttuu pää- ja sivulauseen välistä.

– Yhä enemmän on kuitenkin tapauksia, joissa pilkku on ehkä englannin kielen vaikutuksen vuoksi sellaisessakin paikassa, jossa pilkkua ei meillä ole tapana käyttää.

Esimerkiksi: ”toisaalta, olen sitä mieltä....” ja ”no joka tapauksessa, asiaa voidaan pohtia...”.

Kieliopissakin kompastellaan

Oikeinkirjoituksen lisäksi lukiolaiset tekevät Luukan mukaan myös paljon virheitä kieliopissa.

Yleisiä kielioppivirheitä ovat kongruenssivirheet, joissa monikolliseen subjektiin liitetään predikaatti yksikössä esimerkiksi näin: ”asiat on itsestäänselvyyksiä”, ”monet muuttaa” tai ”ihmiset ei koe”.

Myös omistusliitteet jäävät usein uupumaan. Esimerkki: "hänen kielelle", "minun omassa elämässä", "heidän vanhemmat".

Joka-, mikä- ja kuka-pronominit osoittautuvat monelle hankaliksi, sillä niitä käytetään sekaisin ja toistensa sijasta. Esimerkki: ”kaikki systeemit, mitkä estää...” ja ”ihmiset ovat liikkuvaa taidetta, ketkä pysähtyvät kuvissa”.

Lisäksi rektioissa, eli tapauksissa, joissa tietty verbi vaatii seuraavaan sanaan tiettyä sijamuotoa, tehdään Luukan mukaan tyypillisesti virheitä.

Esimerkki: ”itse pystyn samaistua asiaan”, ”ihmiset pyrkivät saada ratkaisuja”, ”maat pyrkivät helpottaa taloudenkasvua ja luoda sitä”.

Pulmia tuottaa myös lauseenvastikkeiden käyttö.

– Jotkut yrittävät kirjoittaa mahdollisimman pitkiä ja monimutkaisia virkkeitä, jolloin virkerakenteeseen tulee helposti pulmia ja tekstistä tulee epäselvää.  

Luukka muistuttaa, että hyvä kirjoitustaito ja kirjoitetun yleiskielen hallinta eivät ole välttämättä synnyinlahjoja vaan opiskeltavissa ja opittavissa oleva taitoja.

– Kyse on siitä, millaiseen kielenkäyttöön opiskelijat sosiaalistuvat ja missä vaiheessa. Millaisia tekstejä he lukevat ja kirjoittavat ja ehkä ennen muuta siitä, pitävätkö he näiden asioiden opiskelua tärkeänä ja haluavatko käyttää aikaansa niiden opiskeluun.

Tämän kevään ylioppilaskirjoitukset päättyivät maanantaina 4.4. äidinkielen ja saamen kirjallisiin kokeisiin. Opiskelijat saavat tietää kokeiden tulokset toukokuun puolivälissä.

1:39Näin sähköinen yo-koe sujuu

Lisää aiheesta:

Meen pelaa, kato ite! Tietyt puhekielen piirteet yleistyneet kaikkialla SuomessaNuorten lukutaito on romahtanut: "Eivät jaksa lukea sivun mittaista tekstiä"Lukiolaisten ja yläkoululaisten luku- ja kirjoitustaito karmealla tasolla – "Leuhkitaan, ettei ole elämänsä aikana lukenut kokonaista kirjaa"Kirja-arvio: Professori Janne Saarikivi teki loistokirjan suomen kielestä ja mielestäNuoret kirjoittavat enemmän kuin koskaan, mutta tekstit vilisevät virheitä – Katso esimerkitYolo ja swag saivat synninpäästön – teinikieli "ei ole kielen rappion piirre"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:10
    Pankit

    Yrittäjät kokevat lainavaikeuksia pankkien kanssa – Nordea sanoo haluavansa enemmän riskiä

  • 05:00
    Asian ytimessä.doc

    Janne, 12, karkasi kotoa ja ajautui kodittomana vankilakierteeseen – yksi kohtaaminen käänsi elämän suunnan

  • Eilen23:05
    Kadonneet

    Raahessa kateissa ollut henkilö löytyi

  • Eilen21:42
    Yritykset ja brändit

    Koulukiusatusta tietokonenörtistä rikkaaksi yrittäjäksi – erikoishaastattelussa Varustelekan Valtteri Lindholm

  • Eilen18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa