Toimistossa töissä? Tällaisen työympäristön sinä tarvitset

Nautitko avokonttorin suomista keskustelumahdollisuuksista, vai tekisitkö töitä mieluummin omassa rauhassa? Tunnista itsesi ja tiedä, missä viihdyt parhaiten!

Työympäristöjä on monenlaisia. Kuka nauttii toisten keskellä olemisesta, kuka arvostaa omaa rauhaa ja suljettuja ovia.

Toimistotyöntekijät eivät suinkaan ole samanlaisia. Parhaissa työpaikoissa työympäristö tukee työntekijän erilaisuutta ja tämän tehtäviä. 

Tilasuunnittelijoiden on otettava huomioon, että ihmiset ovat erilaisia ja tekevät erilaisia töitä.

– Toimitilan suunnittelu on lähdettävä aina käyttäjien tavoitteista: millaista työtä organisaatiossa tehdään, mihin organisaatio on menossa, millaisen työympäristön tai ”alustan” organisaatio tarvitsee, jotta työt sujuvat vuorovaikutusta hyvin tukien ja tehokkaasti, kertoo Martelan markkinointi- ja vastuullisuuspäällikkö Minna Andersson.

Tyytyväisyys ja tuottavuus kulkevat käsi kädessä

Työtä tehdään usein virtuaalisesti verkossa, mikä asettaa vaatimuksia tilasuunnittelulle, tietotekniikalle ja käyttäjien osaamiselle.

Liikkuva työntekijä tarvitsee pääsyn organisaation järjestelmiin yhtä lailla kuin toimistossa istuvat. Tärkeää on pitää myös henkilökunta eli tilan käyttäjät mukana suunnittelussa, perustella muutoksen tarve ja tavoitteet. 

– Ei ole sattumaa, että tyytyväisyys ja tuottavuus kulkevat käsikädessä, Andersson muistuttaa. 

Tunnista itsesi seuraavista kuvauksista, ja katso, minkälainen ympäristö sopii sinulle parhaiten.

Neljä erilaista työntekijätyyppiä

1. Toimistolla työskentelevä "ankkuri" istuu työpöytänsä ääressä päivittäin ja on tärkeä tiedonkulun linkki. Tarvitsee ergonomisen ja rauhallisen työpisteen (esim. talousasioita hoitava).

2. "Yhdistelijä" viettää puolet työajastaan neuvottelutiloissa tai kollegoiden työpisteen äärellä.

Tarvitsee tilan, joka tukee yhteistyötä, ideointia, suunnittelua ja vuorovaikutusta, mm. seinä- ja fläppitaulut tärkeitä työvälineitä sekä virtuaaliyhteydet (esim. tuotekehityspäällikkö). 

3. "Keräilijä" hoitaa organisaation ulkopuolisia suhteita. Hän työskentelee puolet ajastaan muualla kuin oman organisaationsa tiloissa tapaamassa organisaation ulkopuolisia henkilöitä. Vaikka mobiiliyhteydet ovat elinehto keräilijän sujuvalle työlle, on toimisto kuitenkin "keräilijän" työviikon kiintopiste.

Hän tarvitsee paikan, jossa voi keskittyä. Keräilijä tuo kentältä arvokasta tietoa organisaatioon. Jos hyvää työtilaa ei toimistolta löydy, saattaa keräilijä tehdä keskittymistä vaativat työt kotonaan ja arvokas tieto jää siirtymättä (esim. aluepäällikkö, myyntineuvottelija).

4. "Navigoija" vaikuttaa verkostoissa ja on usein organisaation avainhenkilöitä. Hänen pitää voida pystyttää työpiste minne tahansa. Hän käy toimistolla harvemmin esimerkiksi kokouksissa.

Hän tarvitsee toimistolla paikan, jossa tietokone toimii ja jossa tuntee itsensä tervetulleeksi, osaksi työyhteisöä (esim. konsultti, vientimyyjä). 

Lue myös:

    Uusimmat