Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiukemmat säännöt Facebook-mainontaan eurovaaleissa: maksaja merkittävä vaalimainoksiin, käyttäjille pääsy selailemaan mainoskirjastoa

2:00Vaikutusyrityskampanja paljastui – kymmeniä Facebook-tilejä poistettuFacebookissa paljastui viime vuonna laaja vaikutusyrityskampanja.
Julkaistu 04.04.2019 18:02

MTV UUTISET – STT

Yhtiön edustajien mukaan sosiaalisen median jätti ei ole enää samanlainen yritys kuin Cambridge Analytica -kohun aikoihin.

– Me emme myy dataa. Paitsi että se olisi väärin, se olisi myös vastoin koko liikeideaamme, vakuuttaa Facebookin Ruotsin ja Suomen yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Christine Grahn.

Kysymys on tullut jopa kiusallisen tutuksi niin Grahnille kuin muillekin sosiaalisen median jätin johtoon kuuluville. Sen jälkeen kun viime vuonna selvisi, että brittiyhtiö Cambridge Analytica oli kerännyt luvatta kymmenien miljoonien käyttäjien tietoja palvelusta ja käyttänyt niitä muun muassa vaikuttamiseen Yhdysvaltain presidentinvaaleissa, keskustelu datan käytöstä on vellonut kuumana.

– Emme ole enää sama yhtiö kuin vuosi sitten. Siihen asti keskityimme vaalien turva-asioissa paljolti teknisiin asioihin, perinteiseen it-turvallisuuteen. Nyt käsitämme turvallisuuden huomattavasti laajemmin, Grahn vakuuttaa.

Laajempi käsitys näkyy muun muassa siinä, että Facebook on Grahnin mukaan kolminkertaistanut turvallisuus- ja tietosuoja-asioiden parissa työskentelevien henkilöiden määrän: kun heitä viime vuonna oli noin 10 000, häärii näiden asioiden parissa nyt noin 30 000 ihmistä.

Poliittiset mainokset kirjastoon

Tärkeä osa Facebookin läpinäkyvyyden ja vaalien turvallisuuden edistämisessä Euroopassa on tuleviin eurovaaleihin lanseerattava poliittisten mainosten kirjasto, jonka kautta kaikki käyttäjät pääsevät selaamaan Facebookissa julkaistavia vaalimainoksia. Mainokset säilyvät kirjastossa seitsemän vuotta.

– Seitsemän vuotta valikoitui ajaksi sen takia, että se on pidempi kuin esimerkiksi useimpien parlamenttien vaalien välinen toiminta-aika, tietää poliittisista ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja .

Ella Fallows

Eurovaalimainoksiin tulee myös merkintä siitä, kuka ne on maksanut. Tämän lisäksi kaikkien mainostajien identiteetin pitää olla Facebookin tiedossa. Uudistus koskee myös kuvapalvelu Instagramia.

Facebookin kolossaalinen menestys mainosalustana on perustunut siihen että se on halpa, helppokäyttöinen ja tuottoisa.

– Totta kai kyseessä on aina tasapainoilu. Haluamme tehdä kaikkemme läpinäkyvyyden eteen, mutta toisaalta haluamme, että käyttökokemus on mahdollisimman miellyttävä sekä käyttäjille että mainostajille.

Uudet rajoitukset eivät ole käytössä vielä tulevissa eduskuntavaaleissa. Fallowsin mukaan rajoitukset voi jo nyt halutessaan ottaa huomioon, mutta pakko ei ole.

Cambridge Analytica -kohun myötä Facebook ja etenkin sen algoritmit ovat saaneet kosolti palstatilaa. Joidenkin mielestä palvelu, jota käyttää yli kaksi miljardia ihmistä, on kasvanut hallitsemattomaksi jätiksi, jolla on lähes oma tahto.

– Meidän on ponnisteltava jatkuvasti, jotta ihmiset tulevaisuudessakin uskaltavat jättää datansa haltuumme, Fallows perustelee. 

Lisää aiheesta:

Helena Petäistön kolumni: Milloin Nokialandia herää somejättien hyväksikäyttöön?Facebookia syytetään lasten ja nuorten vahingoittamisesta – Näin somejätti yrittää hallita tilannettaKommentti: Voit huokaista helpotuksesta, sillä Facebook ei lähde Euroopasta – yksityisyytesi sen sijaan myydään halvalla eniten tarjoavalleFacebookin viimeisen vuosineljänneksen voitto nousi 7,3 miljardiin dollariin – myös käyttäjämäärät kasvoivatSkandaali sai Facebookin muuttamaan mainontaansa: Tiukentaa poliittisen mainonnan rajoitteita, vaikuttaa myös Suomeen"EU:n uusi tietosuoja-asetus ei estä uusia skandaaleja" – Sosiaalisen median jättien suitsiminen vasta alussa
EurovaalitMainontaSosiaalinen mediaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Eurovaalit
  • 28.10.202421:00
    Perussuomalaiset

    Perussuomalaisten nuorten ex-varapuheenjohtaja tuomittiin sakkoihin tviitistä

  • 16.08.202405:51
    Vaalit

    Kalliiksi käy! Menestys eurovaaleissa maksoi 25 prosenttia enemmän kuin viimeksi

  • 12.08.202418:32
    Politiikka

    Tällaisia summia mepit laittoivat eurovaaleihin: Tynkkysellä nollabudjetti, Virkkunen laittoi eniten rahaa

  • 09.07.202420:20
    TikTok

    Tiktok poisti yli 45 000 harhaanjohtavaa ja vaalirehellisyyttä rikkovaa videota EU-vaalien aikaan

  • 28.06.202419:51
    EU

    Kirjeenvaihtajan kommentti: Brysselissä alkaa nuorallatanssi – epäonnistumisen seuraukset olisivat ennennäkemättömät