Yhtiön edustajien mukaan sosiaalisen median jätti ei ole enää samanlainen yritys kuin Cambridge Analytica -kohun aikoihin.
– Me emme myy dataa. Paitsi että se olisi väärin, se olisi myös vastoin koko liikeideaamme, vakuuttaa Facebookin Ruotsin ja Suomen yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Christine Grahn.
Kysymys on tullut jopa kiusallisen tutuksi niin Grahnille kuin muillekin sosiaalisen median jätin johtoon kuuluville. Sen jälkeen kun viime vuonna selvisi, että brittiyhtiö Cambridge Analytica oli kerännyt luvatta kymmenien miljoonien käyttäjien tietoja palvelusta ja käyttänyt niitä muun muassa vaikuttamiseen Yhdysvaltain presidentinvaaleissa, keskustelu datan käytöstä on vellonut kuumana.
– Emme ole enää sama yhtiö kuin vuosi sitten. Siihen asti keskityimme vaalien turva-asioissa paljolti teknisiin asioihin, perinteiseen it-turvallisuuteen. Nyt käsitämme turvallisuuden huomattavasti laajemmin, Grahn vakuuttaa.
Laajempi käsitys näkyy muun muassa siinä, että Facebook on Grahnin mukaan kolminkertaistanut turvallisuus- ja tietosuoja-asioiden parissa työskentelevien henkilöiden määrän: kun heitä viime vuonna oli noin 10 000, häärii näiden asioiden parissa nyt noin 30 000 ihmistä.
Poliittiset mainokset kirjastoon
Tärkeä osa Facebookin läpinäkyvyyden ja vaalien turvallisuuden edistämisessä Euroopassa on tuleviin eurovaaleihin lanseerattava poliittisten mainosten kirjasto, jonka kautta kaikki käyttäjät pääsevät selaamaan Facebookissa julkaistavia vaalimainoksia. Mainokset säilyvät kirjastossa seitsemän vuotta.
– Seitsemän vuotta valikoitui ajaksi sen takia, että se on pidempi kuin esimerkiksi useimpien parlamenttien vaalien välinen toiminta-aika, tietää poliittisista ja yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja .