Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Skandaali sai Facebookin muuttamaan mainontaansa: Tiukentaa poliittisen mainonnan rajoitteita, vaikuttaa myös Suomeen

3:55Facebookista jälleen tietosuojapaljastus
Julkaistu 28.01.2019 17:10
Toimittajan kuva
Janne Puumalainen

janne.puumalainen@mtv.fi

Sosiaalisen median jättiyhtiö Facebook tiukentaa poliittisen mainonnan valvontaansa, kertoo muun muassa uutistoimisto Reuters. Facebookin globaalien asioiden johtaja Nick Clegg kertoi asiasta lehdistötilaisuudessa Brysselissä.

Yhteisöpalvelu alkaa seuloa poliittisia mainostajia tarkemmin ja pyrkii lisäämään mainonnan läpinäkyvyyttä.

Jatkossa ostaakseen poliittiselle mainossisällölleen näkyvyyttä käyttäjällä tulee olla Facebookilta haettu valtuutus. Myös tieto mainoksen maksajasta tulee julkiseksi.

– Nämä keinot tulevat käyttöön myös mainoksiin, jotka eivät suoraan tue yhtä ehdokasta, mutta keskittyvät hyvin politisoituneisiin merkittäviin aiheisiin, kuten maahanmuuttoon, Clegg sanoi uutistoimisto Bloombergin mukaan.

Uudet säännöt otetaan käyttöön maaliskuun lopulla, hyvissä ajoin ennen toukokuun eurovaaleja.

Muualla maailmassa säännöt otetaan käyttöön kesällä. Poikkeuksena ovat Israel, Unkari ja Intia, joissa on nopeampi aikataulu pian pidettävien vaalien takia.

Vaalivaikuttaminen somessa jo pitkään tapetilla

Muutosten tavoitteena on ehkäistä ulkopuolisia vaikutusyrityksiä vaaleihin.

Facebook on kohdannut viime aikoina voimakasta kritiikkiä sen riittämättömistä toimista ulkopuoliseen vaalivaikuttamiseen, joka on noussut keskusteluun muun muassa brexit-kansanäänestyksen ja Yhdysvaltain edellisten presidentinvaalien jälkeen.


Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on ollut kuultavana asian tiimoilta Euroopan parlamentissa ja Yhdysvaltain kongressissa.

Keskustelu sai uusia kierroksia viime vuonna ilmi tulleesta Cambridge Analytica -skandaalista.

Facebook-käyttäjien tietoja luovutettiin analytiikkayhtiölle, joka käytti tietoja ainakin Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa vaalimainonnan kohdentamiseen Donald Trumpin kampanjan hyödyksi.

Jopa 87 miljoonan Facebook-käyttäjän tiedot vuosivat Cambridge Analyticalle.

Samanlaisia keinoja USA:n välivaaleissa

Clegg, joka on Britannian entinen varapääministeri, sanoi, että Facebook käytti samankaltaisia keinoja jo Yhdysvaltojen välivaaleissa viime marraskuussa.

Saadakseen Yhdysvalloissa valtuutuksen mainontaan, on käyttäjän oltava mainostavan sivun ylläpitäjä sekä todistettava Facebookille henkilöllisyytensä ja sijaintinsa maassa.

Vastaavanlaisia vaatimuksia voi siis odottaa myös Suomeen.

Välivaaleissa käytössä ollut mainosten arkistointi otetaan käyttöön myös muualla maailmassa. Poliittiset mainokset arkistoidaan julkiseen tietokantaan seitsemäksi vuodeksi.

Tietokantaan taltioidaan tieto mainokseen käytetystä rahasummasta, näyttökerroista ja maksajasta. Mainoksen nähneistä tallennetaan tilasto heidän iästään, sukupuolestaan ja sijainnistaan.

Facebook perustaa myös kaksi uutta alueellista vaalivaikuttamista kitkevää toimistoa: toinen Dubliniin, toinen Singaporeen.

– Nämä tiimit lisäävät kerroksen puolustukseemme valeuutisia, vihapuhetta ja äänestäjien painostamista vastaan, yhtiön blogikirjoituksessa todetaan.

Lisää aiheesta:

EU:lta Applelle ja Metalle satojen miljoonien eurojen sakot – Trumpin reaktioita odotetaanTrumpin vastustajat katosivat Instagramin hakutuloksistaYritysjätti Coca-Cola vetää mainoksensa pois sosiaalisesta mediasta – suuryritykset protestoivat nyt joukolla vihapuhetta vastaanFacebook auttaa yhdysvaltalaisia rekisteröitymään äänestäjiksi – Zuckerberg puolusteli yhtiön linjaa olla puuttumatta Trumpin väitteisiinFacebook suitsii väärän tiedon levittämistä Yhdysvaltojen vaalien alla – ehdokkaille tiukempaa suojelua, tilejä tarkkaillaan hyökkäysten varaltaTiukemmat säännöt Facebook-mainontaan eurovaaleissa: maksaja merkittävä vaalimainoksiin, käyttäjille pääsy selailemaan mainoskirjastoa
VaalitEurovaalitMainontaFacebookEurooppaYhdysvallatDonald TrumpUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Vaalit
  • ti20:05
    SDP

    Kaupunginvaltuutettu liioitteli tutkintoaan – SDP:n piiripomo: "meillä ei ollut tietoa"

  • 19.10.19:36
    Ranska

    Helena Petäistö: Ranska ei ole koskaan oppinut uimaan demokratiassa – nyt se heitettiin räpiköimään sinne väkisin

  • 29.9.12:22
    Moldova

    Tutkija: Moldovan vaalitulos "ennennäkemätön lahja" hallitukselle

  • 29.9.05:42
    Moldova

    EU-myönteinen puolue voitti Moldovan parlamenttivaalit

  • 28.9.22:27
    Moldova

    MTV Moldovassa: EU-myönteinen puolue johdossa parlamenttivaaleissa, kun ääniä lasketaan yhä