Sosiaalisen median jättiyhtiö Facebook tiukentaa poliittisen mainonnan valvontaansa, kertoo muun muassa uutistoimisto Reuters. Facebookin globaalien asioiden johtaja Nick Clegg kertoi asiasta lehdistötilaisuudessa Brysselissä.
Yhteisöpalvelu alkaa seuloa poliittisia mainostajia tarkemmin ja pyrkii lisäämään mainonnan läpinäkyvyyttä.
Jatkossa ostaakseen poliittiselle mainossisällölleen näkyvyyttä käyttäjällä tulee olla Facebookilta haettu valtuutus. Myös tieto mainoksen maksajasta tulee julkiseksi.
– Nämä keinot tulevat käyttöön myös mainoksiin, jotka eivät suoraan tue yhtä ehdokasta, mutta keskittyvät hyvin politisoituneisiin merkittäviin aiheisiin, kuten maahanmuuttoon, Clegg sanoi uutistoimisto Bloombergin mukaan.
Uudet säännöt otetaan käyttöön maaliskuun lopulla, hyvissä ajoin ennen toukokuun eurovaaleja.
Muualla maailmassa säännöt otetaan käyttöön kesällä. Poikkeuksena ovat Israel, Unkari ja Intia, joissa on nopeampi aikataulu pian pidettävien vaalien takia.
Vaalivaikuttaminen somessa jo pitkään tapetilla
Muutosten tavoitteena on ehkäistä ulkopuolisia vaikutusyrityksiä vaaleihin.
Facebook on kohdannut viime aikoina voimakasta kritiikkiä sen riittämättömistä toimista ulkopuoliseen vaalivaikuttamiseen, joka on noussut keskusteluun muun muassa brexit-kansanäänestyksen ja Yhdysvaltain edellisten presidentinvaalien jälkeen.
