Tikkauksia ja aitoustodistuksia – miten tunnistaa kopio ja aito merkkituote toisistaan?

Joka toiselle kiikkuu kädessä kallis merkkilaukku, mutta jokainen niistä ei ole aito. Miten erottaa aidot ja kopiot? Harjaantuneella silmällä ja maalaisjärjellä.

Useat luulevat, että aito merkkituote eroaa kopiosta hinnalla. Kyseessä on varmasti kopiolaukku jos se maksaa vain muutaman kympin kun aito maksaisi monta tuhatta. Kallis hinta ei kuitenkaan aina takaa sitä, että tuote on aito. Myös kopioita myydään kalliilla.

Miten aidon ja kopion voi sitten tunnistaa toisistaan?

Bukowskis-huutokaupan muoti- ja vintageasiantuntija Avin Jarjis tietää. Hän arvioi työkseen vanhoja ja uusia muotituotteita kuten laukkuja, pukukoruja ja vaatteita.

Laukut

Jarjis kertoo, että laukkujen aitouden tunnistamisessa on omat niksinsä merkin mukaan. Kaikki aidot merkkilaukut ovat hyvälaatuisia, ommel on hyvä, saumoja ei ole liimattu ja nahkalaukuissa nahka on hyvälaatuista.

Kaikilla merkeillä on myös oma fontti mistä aidon tunnistaa. Fontti näkyy made in -tekstissä ja laatoissa, missä on tuotteen numerosarja.

– Numerosarjan pitää näyttää juuri oikealta ja sen pitää olla oikealla fontilla.

Laukkuja tarkastellaan luupilla erittäin tarkasti, esimerkiksi miten monogrammi on tehty. Muita tarkasteltavia kohtia ovat esimerkiksi vetoketjut.

Aitoustodistus on hyvä olla, mutta sen puuttuminen ei kuitenkaan merkitse, että tuote olisi kopio. Ja myös aitoustodistuksia väärennetään.

– Jos yksi kohta laukussa on outo, huomaa paremmin muutkin viat. Kysymykset heräävät ja sitä tulee tutkiessa tarkemmaksi.

Huivit

Ne huivit joilla on keräilyarvoa, joutuvat myös kopioitavaksi. Esimerkiksi Hermès-huivien vanhoja malleja ja kuvia ei enää tehdä joten ne ovat kovin haluttuja ja näin myös väärennettyjä.

– Hermès-huivin mitat ovat aina 90x90 senttimetriä. Sauma on käännetty etupuolelle. Ompeleet sivuissa ovat siistit ja pistot ovat yhden senttimetrin välein.

Lisäksi tarkistetaan onko kyseisenlaista huivia tehty, onko värimaailma oikea ja löytyykö huivista suunnittelijan nimikirjoitus.

– Etiketin pitää myös olla Hermès-huiveissa ranskaksi tai englanniksi, ei koskaan italiaksi.

Pukukorut

Vanhoissa pukukoruissa aitous on helppo tarkistaa takana olevasta numerosarjasta. Uusia koruja ei kuitenkaan aina merkitä samalla lailla kuin vanhoja. Merkitsemätönkin voi siis olla aito.

Tällöin tutkitaan materiaalia, laatua, kokoa ja tarkistetaan onko kyseisenlaista korua edes tehty.

Jarjis kertoo Chanelin uudesta korusta mikä tuotiin huutokauppaan arvioitavaksi. Numerosarjaa siinä ei ollut koska koru oli uusi.

– Meillä oli täällä Yves Saint-Laurentin vanha, kauniisti kulunut koru johon vertasimme Chanelia. Chanel oli uusi mutta siitä näki, ettei se tule kulumaan yhtä kauniisti kuin Yves Saint-Laurentin koru.

Huono laatu paljasti tässä tapauksessa kopion.

Vaatteet

Kenkiä ja vaatteita Bukowskis-huutokauppaan tulee harvoin sillä tuotteet huutokaupataan netissä eivätkä huutajat pääse niitä aina Helsinkiin sovittamaan. Takkeja kuitenkin löytyy koska niitä on helppo huutokaupata.

Burberryn tuotteita kopioidaan paljon, huivien lisäksi myös takkeja.

– Meille tuli arvioitavaksi Burberryn takki josta näki helposti, ettei se ollut aito. Etiketit olivat väärin ja takki oli ommeltu huonosti. Siitä näki, ettei se ole laadukas.

Jarjis kertoo, että lisäksi väri ei vastannut Burberryn käyttämää oikeaa beigen sävyä. Vaikka merkki tekee muunkin värisiä vaatteita ja huiveja, niin värin täytyy olla juuri oikea. Tässä kyseisessä tapauksessa takin sävyssä oli Jarjiksen mukaan jotain outoa.

Kaikissa merkkituotetapauksissa uusi on aina helpompi tunnistaa kuin vanha. Uusista löytyy paremmin tietoa ja kuvia joihin verrata. Vanhoista ei tietoja aina ole, edes valmistajalla.

Varmimmin aidon merkkituotteen saa kun ostaa sen merkin omasta liikkeestä. Jos taas netissä jokin tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta, esimerkiksi hinta, se todennäköisesti ei ole aito.

Lue myös:

Cyrila Cibulka cyrila.cibulka(at)mtv.fi @CyrilaCibulka

Lue myös:

    Uusimmat