Tietynlainen sää lisää työmatkakävelyn tapaturmariskiä, äläkä sivuuta näitä turvallisuustekijöitäkään – "Seuraukset voivat olla hyvin vakavat"

Suomen Judoliiton kouluttaja Mikko Välimäki kertoo, kuinka talvella kaadutaan oikein 1:19
KATSO MYÖS: Nappaa Judoliiton kouluttajan vinkit: Näillä neuvoilla säästyt liukastuessa loukkaantumisilta.

Työmatkaa kävellessä sattuu kymmeniä tapaturmia joka päivä, kertoo vakuutusyhtiö Fennia.

Sään kylmeneminen ja yleistyvät yöpakkaset tietävät liukkaampia teitä aamuvarhaisella työmatkalaisten liikkeellä ollessa. Lisääntyneet etätyöt ovat toki osaltaan vähentäneet työmatkatapaturmien määrää, mutta vakuutusyhtiö Fennian mukaan niitä sattuu edelleen paljon.

Vakuutusyhtiö kertoo tiedotteessaan, että pelkästään viime vuonna sattui yli 18 000 työmatkatapaturmaa eli lähes 50 joka päivä. Yli 10 000 tapaturmaa sattui kävellessä eli liki 30 päivittäin. Kävelijöiksi lasketaan tässä yhteydessä myös esimerkiksi parkkipaikalla tai juna-asemalla loukkaantuneet.

Työmatkatapaturmat lähtevät vuosittain selvään kasvuun loka–marraskuussa. Vuosien 2016–2020 keskiarvo paljastaa, että lokakuussa on kirjattu lähes 800 työmatkatapaturmaa kävellen, ja marraskuussa lähes 1200.

Vuonna 2020 työmatkatapaturmat vähenivät Tapaturmavakuutuskeskuksen tilastojen mukaan, sillä koronapandemian vuoksi annettu yleinen suositus työskennellä kotoa käsin vähensi luonnollisesti työmatkoja. Viime vuonna työmatkatapaturmien määrä jälleen kasvoi, mutta ei vielä koronaa edeltävälle tasolle.

– Vuonna 2020 työmatkatapaturmien määrään vaikutti silloin myös alkuvuoden leuto talvi, sillä jo tammi–helmikuussa 2020 sattui selvästi tavallista vähemmän työmatkatapaturmia, sanoo Fennian riskipäällikkö Pia Välimaa tiedotteessa.

Tällainen sää lisää tapaturmien riskiä

Tämän vuoden alussa työmatkatapaturmia on sattunut erityisen paljon. Fennian alustavien tietojan mukaan kävellen sattuneiden työmatkatapaturmien määrä lisääntyi selvästi tammi–maaliskuussa, vaikka vertaisi koronaa edeltäväänkin aikaan. Tälle vuodelle Tapaturmavakuutuskeskus ennustaakin jopa 19 000 työmatkatapaturmaa.

tapaturmat
Työmatkatapaturmat kuukausittain, vuosien 2016‒2021 keskiarvo. Jalan sattuvat työmatkatapaturmat korostuvat syys- ja talvikuukausina. Lähde: Tapaturmavakuutuskeskus

– Työmatkatapaturmia sattui kävellen ennen kaikkea viime maaliskuussa, mikä kertoo viime talven hankalista olosuhteista. Usein tapaturmien määrää lisää sellainen sää, jossa lämpötila sahaa nollan molemmin puolin, ja tiet jäätyvät ja sulavat vuorotellen, Välimaa kertoo.

Tapaturmavakuutuskeskuksen tilastot perustuvat vakuutusyhtiöiden tietoihin. Tämä tarkoittaa, että niissä näkyvät ne tapaturmat, joista on maksettu työtapaturmavakuutuksesta korvauksia, eli vamman takia on vähintäänkin käyty lääkärissä. Tilastoissa eivät näy vapaa-ajallaan loukkaantuneet.

Ilman heijastinta "seuraukset voivat olla hyvin vakavat"

Kävelijöille sattuvien työmatkatapaturmien määrällä on tapana kasvaa loka–marraskuussa. Aamuisin on kylmää, märkää, vielä pimeää ja paikoin pakkastakin, joten tien pinta jäätyy. Hämärässä tätä ei välttämättä huomaa. 

Helmikuussa työmatkatapaturmia sattuu kuitenkin yleensä eniten, poikkeuksena vuosi 2020, jolloin talvi oli leuto.

– Autoilijoiden on syyssäillä hyvin vaikea huomata hämärässä ilman heijastinta kulkevia, ja seuraukset voivat olla hyvin vakavat.

Liikenneturvan taannoiseen kyselyyn vastanneista 13 prosenttia kertoi, ettei käytä heijastinta, vaikka tietääkin sen hyödyt.

Kuljettaja ei näe ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa. juttu jatkuu videon alla.

Kuljettaja ei näe ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaa 6:50
Autoliiton toteuttamalla videolla käy selväksi, minkä takia jalankulkijalla tulisi aina olla heijastin, ja miksi autosta pitäisi löytyä heijastinliivi.

"Kävelijöiden vammat vaihtelevat"

Työmatkatapaturmista valtaosa on liukastumisia ja kompastumisia. Tapaturmista puolet johtaa sijoiltaanmenoihin, nyrjähdyksiin ja venähdyksiin.

– Kävelijöiden vammat vaihtelevat hyvin paljon. Osa selviää ruhjeilla ja päivän sairauslomalla, kun taas toinen voi lyödä päänsä ja loukkaantua pahastikin. Tietenkin näiden lisäksi tulevat vielä ne, jotka ovat satuttaneet itsensä, mutta selvinneet ilman korvattavaa hoitoa, Välimaa muistuttaa.

Tapaturmavakuutuskeskuksen mukaan työmatkatapaturmista aiheutuva työkyvyttömyys on keskimäärin pidempi kuin mitä työajalla sattuneesta työtapaturmasta aiheutuu. Usein työmatkatapaturmaan joutuva henkilö loukkaa jalkansa tai yläraajansa, ja liikkumistapa vaikuttaa siihen, mihin kehon osiin vahinko kohdistuu. Tapaturmavakuutuskeskuksen mukaan yli viidennes työmatkatapaturmista sattuu maanantaisin määrän laskiessa kohti loppuviikkoa – sunnuntaisin sattuu vain kolme prosenttia kaikista työmatkatapaturmista.

Kummat ovat paremmat: nasta- vai kitkakengät? Juttu jatkuu videon alla.

Kummat ovat paremmat: nasta- vai kitkakengät? 2:03
Kenkävalmistaja Vili Mattila neuvoo, miten nastakengillä kuuluu kävellä.

Muista varovaisuus työmatkalla

Vaikka kaikkia muuttujia ei voi ennakoida, loppujen lopuksi omaan työmatkaturvallisuuteen voi itse vaikuttaa hyvinkin paljon. Kiireisen työmatkailijan riski liukastua kasvaa esimerkiksi bussipysäkille juostessa, kun ajoissa lähtevä todennäköisesti pääsee pystyssä perille.

– Keliolosuhteet vaikuttavat hyvin paljon työmatkaturvallisuuteen, mutta tärkeintä on kulkijan oma huolellisuus ja varovaisuus liukkaalla tiellä. Turhan usein kiirehditään ja usein kengätkin on mietitty työpaikkaa eikä työmatkaa varten. Monen katse on kävellessä puhelimen ruudulla, Fennian Välimaa huomauttaa.

Työmatkan voikin pitää turvallisena, kun muistaa muutaman simppelin asian.

– Varataan riittävästi aikaa kulkemiseen ja pyritään valitsemaan hiekoitettuja reittejä, käytetään heijastinta ja vältetään puhelimen selailua kävellessä, Välimaa vinkkaa.

Katso myös, kuinka liukkaalla tiellä kävellään oikein

Jäiset kadut aiheuttavat liukastumisia – näin kävelet oikein liukkaalla tiellä 6:01
Näin kävelet oikein liukkaalla tiellä.

Lue myös:

    Uusimmat