Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tietosuojavaltuutettu setvii pankkien kysymyksiä

2:01Tietosuojavaltuutettu: Turhia tietoja ei saa kysyä
Julkaistu 16.02.2016 19:04

MTV UUTISET - STT

Tietosuojavaltuutetun toimisto aikoo käydä läpi hämmennystä herätteinä pankkikysymyksiä.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo, että toimisto selvittää asiaa pankkien lomakkeita myöten ja tarkistaa, puuttuuko lomakkeista esimerkiksi merkintöjä siitä, mitkä kysymykset ovat pakollisia ja mitkä eivät.

Kysymysten pakollisuus perustuu lakiin. Laki velvoittaa pankkeja tekemään riskiarvion asiakkaistaan muun muassa rahanpesun varalta. Tarpeettomia kysymyksiä pankit eivät saa kysyä.

Aarnion mukaan pankkien käyttämä standardilomake ei välttämättä ole ollut paras vaihtoehto, koska riskiarvio vaihtelee kunkin asiakkaan kohdalla.

Lisäksi Aarnio pohtii, että osa pankkien kysymyksistä on ollut melko lähellä mielipide- ja markkinatutkimuksia.  

– Niihin vastaaminen edellyttää suostumusta. Ongelma tulee siitä, että suostumuksen antaminen tai peruuttaminen ei saa johtaa haitallisiin seurauksiin, Aarnio muistuttaa.  

Aarnio korostaa, että asiakkaalla on aina oikeus pyytää perustelut jokaiselle kysymykselle ja tarkastaa itseään koskevat tiedot.  

– Meitä huolestuttaa se, että ihmiseltä evätään oikeus pankkipalvelun kaltaiseen välttämättömyyspalveluun sen takia, että ihminen on käyttänyt oikeuttaan olla vastaamatta sellaiseen kysymykseen, jota hänelle ei perustella.  

Lisää aiheesta:

Mies meni pankkiin ja yllättyi, kun virkailija ryhtyi tivaamaan yksityiskohtaisia tietoja tilin sulkemisen uhalla – mistä on kyse? Pankki vastaaUusi laki voi helpottaa viranomaisten pääsyä kansalaisten tilitietoihin – ihmisillä on oikeus saada tieto tiliensä katselustaTietosuojavaltuutetun toimisto ruuhkautui – työmäärä tuplaantui EU:n tietosuoja-asetuksestaEU:n tietosuoja-asetus voimaan huomenna – "Yrityksillä ei välttämättä riittävää osaamista"Finanssivalvonta: Pankki ei voi vaatia tietoja pankkikortin sulkemisuhallaPankkien asiakkaille ehkä uusia kysymyksiä rahanpesudirektiivistä
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 16:45
    Politiikka

    Olli Rehn kommentoi mahdollista EKP:n varapääjohtajan pestiään: "Kannustusta ja yhteydenottoja ympäri Eurooppaa"

  • 15:54
    Teboil

    Teboil-kauppiaat: Liikenneasemien toiminta vaarassa

  • 15:49
    Politiikka

    Purralta kylmää kyytiä datakeskuksille: Emme elä olemalla sähköenergiareservaatti

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa