Mies meni pankkiin ja yllättyi, kun virkailija ryhtyi tivaamaan yksityiskohtaisia tietoja tilin sulkemisen uhalla – mistä on kyse? Pankki vastaa

Finanssivalvonta huolestunut vanhusten pankkipalveluista 2:04
Video: Finanssivalvonta on huolestunut vanhusten pankkipalveluista

Handelsbankenin asiakas yllättyi asioituaan pankin konttorissa Helsingissä. Miehellä on tili pankissa, mutta häneltä oli yllättäen asioinnin yhdessä ryhdytty kyselemään tilanteeseen liittymättömiä tietoja hänen raha-asioistaan. 

Mieheltä oli kysytty muun muassa siitä, kuinka paljon hän saa tililleen rahaa kuukaudessa ja missä muissa pankeissa hänellä on tilejä.

Mies kertoo suhtautuneensa varauksellisesti vaadittujen tietojen antamiseen. Hän koki pankkivirkailijan kysymykset erikoisiksi ja tungetteleviksi.

Pankkivirkailija oli kertonut kysymysten liittyvän asiakastietojen päivittämiseen ja miehen mukaan uhannut tilin sulkemisella, mikäli tietoja ei saataisi.

– Miksi nämä tiedot kuuluvat pankille? Sanoin, että en halua tietojani kertoa. Minulle sanottiin, että tilini saatetaan sulkea, jos en suostu tietoja antamaan, mies kertoo.

Pankki: Normaali lain edellyttämä käytäntö

Handelsbankenin viestintäpäällikkö Pirjetta Soikkeli kertoo MTV Uutisille, että kyselyssä oli kyse normaalista käytännöstä, johon rahanpesulaki velvoittaa.

– Tämä on säädeltyä toimintaa. Pankilla on oltava selvillä kuka on kyseessä ja mistä rahat ovat peräisin, hän summaa.

Soikkeli kertoo, että säännöt ovat tiukentuneet, ja pankkien on nykyään kyseltävä perustietoja asiakkailtaan. Joissain tapauksissa pankki voi jopa joutua sulkemaan asiakkaan tilin, jos edellytettyjä tietoja ei anneta.

– Tiedot kysytään kaikilta asiakkailta. Lähtökohtaisesti kaikki asiakkaat ovat hyväksyneet näiden tietojen antamisen, Soikkeli toteaa.

Finanssivalvonta: Pankkien hankkimista tiedoista on kyselty

Myös Finanssivalvonnasta kerrotaan, että pankeilla on velvollisuus pyytää tietoa asiakkaidensa toiminnasta. Tietojen kysymisen tavoitteena on rahanpesun estäminen ja taustalla rahanpesulaki.

Riskiasiantuntija Viivi Jantunen toteaa, että pankit tekivät asiakastietojensa päivityksiä etenkin vuosien 2015-2016 välisenä aikana. Tuolloin ihmisiltä tuli paljon yhteydenottoja tietojen keräämisen tiimoilta.

Viime aikoina tiedusteluja on tullut vähemmän.

Jantunen toteaa, että pankkien asiakkailtaan tiedustelemat asiat ovat sisällöltään varsin tavanomaisia. Pankilla on velvollisuus pitää asiakastietonsa ajan tasalla. Periaatteessa pankilla on oikeus asiakkaan tilin sulkemiseen, mikäli vaadittuja tietoja ei saada.

– Mutta varmasti asiakkaan kannattaa keskustella asiasta pankkinsa kanssa ja pohtia kannattaisiko tietonsa sittenkin antaa. Tietojen kerääminen on kuitenkin myös asiakkaan etu.  

Lue myös:

    Uusimmat