Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö? Tästä syystä autojen renkaat ovat mustia

Vuonna 1914 T-Fordinkin renkaat olivat vielä valkoiset.
Vuonna 1914 T-Fordinkin renkaat olivat vielä valkoiset.All Over Press
Julkaistu 17.11.2018 09:59

Ville Järveläinen

Rengasteknologia on kehittynyt aika paljon siitä, kun ensimmäinen T-Ford rullasi ulos tuotantolinjalta vuonna 1908. Tämän päivän renkaat eivät ole erilaisia ainoastaan mitoiltaan ja rakenteeltaan, vaan myös väriltään.

Ensimmäiset autojen alle isketyt renkaat olivat väriltään valkoisia, mutta ensimmäisen maailmansodan aikoihin väri vaihtui mustaksi.

Yhdysvaltalainen autojulkaisu Jalopnik kysyi rengasvalmistaja Micheliniltä, miksi autojen renkaat ovat nykyisin mustia.

– Ensimmäiset renkaat olivat väriltään vaaleita, koska se on kumin luonnollinen väri, Micheliniltä kerrottiin.

Katso alta video ensimmäisestä Ferrarista.

1:38Ensimmäinen Ferrari käynnistettiin 70 vuotta sitten

Suurin piirtein vuonna 1917 valmistajat havaitsivat, että lisäämällä kumisekoitukseen hienojakoista puhdasta hiiltä eli hiilimustaa (käytännössä nokea), renkaiden kulutuskestävyys parani noin kymmenkertaisesti. 

Ilman hiilimustaa rengas kestäisi alle 10 000 kilometriä.

Michelinin edustajan mukaan hiilimustaa on kumisekoituksessa 25–30 prosenttia. Kulutuskestävyyden parantumisen lisäksi hiilimusta suojaa rengasta uv-säteiltä ja parantaa sen pitoa.

Lisää aiheesta:

BMW esitteli väriä vaihtavan autonTutkimus: Autojen renkaat aiheuttavat yli tuhat kertaa isommat päästöt kuin pakokaasutTiedätkö, miksi laivan runko on alaosastaan usein punainen? Kyse ei ole sattumastaOnko tässä tulevaisuuden rengas? Vain yksi 3D-printattu kokonaisuusTuhansia testejä ja miljoonia kilometrejä – tutustuimme renkaiden testaamisen ytimeenVilli väite: Michelinin mukaan kulunut rengas on parempi kuin uusi
AutotRenkaatAutoteollisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?