Musta ja pyöreä, mutta myös paljon muuta. Auton renkaat voivat vaikuttaa yksinkertaisilta kompenenteilta, mutta niiden ympärille rakentuvat auton ajo-ominaisuudet ja pitkälti myös turvallisuus.
Nykyautot ovat muuttuneet muutamassa vuosikymmenessä radikaalisti. Etenkin kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten ABS, ASR ja ESC, ovat yleistyneet ja ne kuuluvat jo pienimpienkin autojen vakiovarusteluun. Nämä järjestelmät ovat epäilemättä parantaneet turvallisuutta ja helpottaneet kuljettajan tehtävää, mutta yksi asia jää edelleen monesti taka-alalle; renkaan merkitys. Mikään näistä järjestelmistä ei juurikaan auto, mikäli auton alla pyörivät mustat pyörylät eivät tarjoa riittävästi kitkaa auton nopeisiinkin suunnanmuutoksiin.
Pääsimme tutustumaan yhden maailman suurimman rengasvalmistajan, Michelinin, päätestikeskukseen. Ranskassa sijaitseva Ladouxin testi- ja tuotekehityskeskus on saanut alkunsa jo 1950-luvulla. Vuosikymmenien saatossa alue on laajentunut ja toimintoja siellä on lisätty. Nykyisellään 450 hehtaarin alueella on muun muassa 78 rakennusta, sekä 21 testirataa, joiden yhteispituus on 43 kilometriä.




