Mainos

Tiesitkö: Henkinen ja fyysinen hyvinvointi ovat yhteydessä toisiinsa

Keho reagoi siihen, mitä tunnet. Tästä ilmiöstä käytetään nimitystä kehon ja mielen yhteys. Monet kielteiset tunteet, kuten alakuloisuus tai ahdistus, ovat viestejä kehollesi, että kaikki ei ole kunnossa.

Korkea verenpaine tai jopa vatsahaava voivat olla seurausta pitkäkestoisesta tai erityisen voimakkaasta stressistä. Ongelmat henkisessä hyvinvoinnissa voivat huonontaa kehon vastustuskykyä, eli jos olet allapäin, saat helpommin flunssan. Alavireisyys voi myös vaikuttaa siten, ettet jaksa pitää huolta hyvinvoinnistasi, vaan jätät liikunnan vähälle ja syöt epäterveellisesti.

Kun voit henkisesti hyvin, olet tietoinen tunteistasi ja käytöksestäsi. Tällöin myös osaat käsitellä stressiä, surua ja ahdistusta, etkä jää tunteiden vyöryn alle.

Elämän hyvät muutokset voivat olla aivan yhtä stressaavia kuin huonot, joten älä ihmettele, jos naimisiinmeno tai ylennys töissä saavat sinut näkemään punaista. Hyvien muutosten aikaansaamaa stressiä saattaa olla jopa vaikeampi käsitellä, sillä se tulee itselle yllätyksenä: Eihän minun näin pitäisi reagoida iloiseen asiaan. Muista ottaa rennosti ja tiedostaa stressin alkuperä. Tällöin pystyt suhtautumaan siihen järkevämmin.

Paranna henkistä hyvinvointiasi

1. Opettele tunnistamaan, mistä tunteesi kumpuavat.

2. Ilmaise tunteesi. Älä patoa surua ja ahdistusta sisääsi, sillä se voi saada ongelman tuntumaan todellista pahemmalta. Jos et osaa puhua tunteistasi, kirjoita.

3. Elä tasapainoisesti. Älä tuo töitä kotiin ja suosi terveellisiä elämäntapoja. Tällöin kielteisiä tunteita on helpompi käsitellä.

4. Ole sisukas. Sinun ei tarvitse kestää vaikeita aikoja yksin, mutta sisu auttaa sinut niistä läpi. Tärkeintä on laittaa asiat oikeaan perspektiiviin, sillä saatamme joskus liioitella ongelmiamme, jos mietimme niitä jatkuvasti.

5. Rauhoita mieli ja keho. Rentoudu vaikkapa meditoimalla. Meditoinnilla on todetusti myönteisiä vaikutuksia ja se auttaa muun muassa stressin käsittelyssä.

6. Pidä huolta itsestäsi. Harrasta liikuntaa, syö hyvin ja lepää. Liiallinen alkoholin käyttö voi olla merkki monista henkisen hyvinvoinnin ongelmista, joten tarkkaile alkoholin kulutustasi.

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.