Testi paljasti kaunistelemattoman totuuden: Tupakkaa ja alkoholia myydään liian usein ikää tarkistamatta – etenkin tähän aikaan

Vaasassa on testattu, kuinka usein tupakkaa ja alkoholia myydään nuoren näköisille ihmisille kysymättä henkilöllisyyspapereita.

Joulukuussa 2019 tehdyillä ostokokeilla selvitettiin, kuinka hyvin alle 30-vuotiaan näköisiltä asiakkailta kysyttiin henkilöllisyyspapereita. Samalla testattiin, että myytiinkö heille tupakkaa ja alkoholia, vaikka henkilöllisyyspaperit olivatkin "unohtuneet" kotiin.

Koeostajat olivat 20–22-vuotiaita sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita.

Vaasan kaupungin tiedotteessa kerrotaan, että tupakan ostoyrityksistä ilman henkilöllisyyspapereita onnistui 52 prosenttia ja alkoholin osalta 35 prosenttia. Pienemmissä marketeissa, kioskeissa ja huoltoasemilla ostaminen onnistui pääosin helpommin kuin suuremmissa marketeissa ja erikoisliikkeissä.

Edellisen kerran vastaavanlainen ostokoe tehtiin vuonna 2017. Tuolloin tupakan ostoyrityksistä ilman henkilöllisyyspapereita onnistui 59 prosenttia ja alkoholin osalta 24 prosenttia. Molemmilla kerroilla tupakan ostaminen ilman paperien esittämistä on ollut alkoholin ostoa helpompaa.

Vaihtelevia käytäntöjä

Useat myyjät olivat tuoneet ostotilainteissa oikeaoppisesti esille, että heidän tulee nähdä henkilöllisyyspaperit, muuten he eivät voi myydä tupakkaa tai alkoholia. Opiskelijat olivat yllättyneitä, miten vahvasti heille pahoiteltiin sitä, ettei voitu myydä, vaikka ostajat itse olivat "unohtaneet" paperit kotiin.

Vaihteleviakin käytäntöjä löytyi. Tiedotteen mukaan eräs myyjä kertoi huomanneensa ostajan tulleen autokyydillä ja pyysi kuskia vahvistamaan ostajan iän. Ostaja kävi hakemassa kuskina olleen "isosiskon", joka vahvisti iän, ja ostaminen onnistui.

– Yhdessä paikassa myyjä ensin kieltäytyi myymästä ilman papereita. Kun ostaja vihjaisi pikkujoulusta, myyjä kävi hakemassa toisen myyjän, joka antoi luvan myyntiin, kertoo ostokokeita koordinoinut ehkäisevän päihdetyön toiminnanohjaaja Merja Huttunen-Metsi tiedotteessa.

Opiskelijat havaitsivat, että oletettu ruuhka-aika klo 16–18 ei vaikuttanut koeostojen onnistumiseen. Tiedotteesta käy ilmi, että myöhemmin illalla, kun henkilökuntaa oli vähän ja työntekijällä monia työtehtäviä, ostaminen onnistui helpommin.

Lue myös:

    Uusimmat