Tulli on päättänyt tehtävänsä vakoiluepäilyjen kohteena olleella HAV Dolphin -rahtialuksella Vaasassa.
Tullin mukaan HAV Dolphin -laivalta ei tarkastuksessa löytynyt mitään, joka aiheuttaisi kieltojen tai rajoitusten alaisiin tavaroihin liittyviä jatkotoimia.
– Meidän osalta asiat on taputeltu. Siihen en ota kantaa, jos jollakin muulla viranomaisella on jotakin toimia. Meidän osalta asia on tässä, sanoo johtaja Mikko Grönberg Tullista STT:lle.
Grönbergin mukaan kaikki Tullin tekemät tarkastukset perustuvat riskiprofilointiin. Grönberg ei kuitenkaan avaa kyseisen rahtialuksen tarkastamisen syitä tarkemmin.
Tullin tarkastettavaksi päätyvät kohteet on ennakolta suunniteltu ja päätetty.
– Sattumanvaraisesti ei ole mahdollista mennä, meidän resurssimme eivät sen tyyppiseen riitä, sanoo Grönberg.
Grönberg ei ota kantaa yksittäistapaukseen tai kommentoi sitä, onko HAV Dolphinin riskiarvioinnissa tehty kansainvälistä yhteistyötä. Hänen mukaansa Suomen Tulli päättää omat toimenpiteensä itse.
– Yleisesti voin sanoa, että tullitoiminta on kansainvälistä yhteistyötä.
Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-sivuston mukaan laiva saapui Vaasan satamaan hieman ennen kahta iltapäivällä.
Länsi-Suomen merivartiosto ja Tulli eivät aiemmin päivällä suostuneet kommentoimaan STT:lle lainkaan, miten aluksen saapuminen satamaan sujui tai oliko viranomaisia paikalla.
Niukkasanainen tiedotuslinja
Ylen mukaan tulli- ja rajaviranomaiset nousivat laivaan satamassa heti sen rantauduttua. Alukseen oli Ylen mukaan laskettu kävelysilta.
– Viranomaiset ovat menneet alukseen. Heitä oli arviolta kymmenkunta. Tilanne näyttää kuitenkin rauhalliselta, Ylen toimittaja raportoi paikalta.
MTV Uutisten toimittaja Outi Airola kertoi, että mediaa ei päästetty satama-alueelle ja siksi hän ei pystynyt kertomaan havaintoja siitä, mitä laivan satamaan tullessa tapahtui.
Airolan mukaan lähellä olleesta veneestä on voinut nähdä tapahtuneen tarkemmin.
– Ulkopuolelta näkyi vain, että laiva lipuu satamaan, mutta tarkempaa ei muualta nähnyt.
Satamajohtaja ei myöskään antanut medialle haastatteluja tai kommentteja.
– Hyvin niukkasanaisesti on suhtauduttu viranomaisten puolelta tähän asiaan, Airola toteaa.
Laivan omistaa norjalaisyritys
HAV Dolphin on Antiguan ja Barbudan lipun alla purjehtiva rahtialus, joka on tuomassa laivan omistavan norjalaisen HAV Charteringin mukaan Belgiasta teräspalkkeja Vaasaan.
Kyseisen rahtilaivan on aiemmin tänä vuonna epäilty toimineen Venäjän vakoiludroonien tukialuksena.
Saksan ja Hollannin viranomaisten on kerrottu tarkastaneen aluksen, mutta eivät löytäneet laivasta mitään epäilyttävää.
HAV Charteringin toimitusjohtaja Nico Fürst on todennut STT:lle, että kyseessä on suuri väärinkäsitys.
Rahtilaivan on määrä jatka matkaa Vaasasta perjantaina.
Tulli voisi tehdä tarkastuksen
Ikolan mukaan kaikkien rahtialusten kohdalla seurataan muun muassa sitä, mistä alus on tulossa ja mihin menossa.
– Käytämme apuna myös viranomaisten yhteiskäytössä olevia tietoja ja muodostamme jokaisesta aluksesta niin sanotun riskianalyysin, hän sanoo.
Analyysin perusteella Tulli voi tarvittaessa tehdä alukselle tarkastuksen. Merivartiosto voi olla mukana tarkastuksessa.
Tullista kerrottiin aiemmin STT:lle, ettei se tällä haavaa kommentoi asiaa.
Ikolan mukaan merivartiosto voi myös tarkastaa aluksen esimerkiksi valvontalentokoneella.
Vaasan sataman toiminnasta vastaavan satamayhtiö Kvarken Portsin toimitusjohtaja Janne Pylkkönen kertoo, että satamassa toteutetaan HAV Dolphinin saapumisen aikaan normaalia alue- ja kameravalvontaa.
– Ollaan tarkkaavaisia, mutta normaalin valvonnan puitteissa toimitaan, hän sanoo.
Pylkkösen mukaan satamalla ei ole tarkoituksena tehdä tarkastusta rahtilaivalle, mutta viranomaisilla voi olla. Pylkkönen kuitenkin korostaa, ettei tiedä muiden viranomaisten toimista.
Pohjanmaan poliisista kommentoidaan STT:lle, ettei sillä ole mitään roolia rahtilaivan valvonnassa.
Traficom valvoo meriturvallisuutta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin merenkulun valvonnan päällikkö Thomas Lundström kertoo STT:lle, ettei Traficom ole tekemässä alukselle nykytietojen pohjalta tarkastusta.
– Tässä tarkennuksena se, että harkinta tehdään hyvin usein viime hetkillä, kun alus saattaa olla jo satamassa.
Lundström huomauttaa, että Traficomin vastuulla on meriturvallisuuden valvonta, minkä vuoksi tarkastus tehdään silloin, jos havaitaan turvallisuuteen liittyviä puutteita tai aluksella sattuu jokin onnettomuus.
– Esimerkiksi silloin, jos joku näkisi, että alukselta puuttuu pelastusrengas tai huomataan, että palojärjestelmä ei toimi tai lastauksessa on puutteellista valvontaa.
Lisäksi alusten meriturvallisuutta valvontaan kansainvälisellä valvontajärjestelmällä, jonka puitteissa aluksille tehdään vuosittaisia tarkastuksia.
Lundströmin mukaan kyseinen HAV Dolphin -rahtialus on myös tarkastettu viime vuonna kansainvälisessä tarkastuksessa.
Juttua päivitetty 28.8.2025 kello 16.01, 17.57 ja 19.20.
1:37Video: Tämä HAV Dolphin -aluksesta tiedetään.
Lue myös: Vaasaan saapuva laiva vakoiluepäilyjen kohteena – Orpo: "Täytyy erityisen tarkasti valvoa"
Uutista päivitetty kauttaaltaan torstaina 28.8. kello 14.05.