Tesla on lakkauttanut PR-osastonsa – ei enää jatkossa puhu medialle: "Kun sinulla on kulttiin verrattavissa oleva kannattajakunta..."

Tesla Model 3 ensimmäistä kertaa Suomessa – MTV Uutiset tutustui 3:26
Tesla Model 3 on yksi maailman suosituimmista sähköautoista. Tutustuimme autoon Teslan luona Vantaalla marraskuussa 2018.

Sähköautovalmistaja Tesla on lakkauttanut PR-osastonsa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei sähköautovalmistaja aio enää olla tekemisissä median kanssa.

Yhdysvaltalainen Electrek-verkkojulkaisu kertoo Teslan lakkauttaneen PR-osastonsa. Electrekin mukaan tämä tekee Teslasta ainoan autovalmistajan, joka ei halua olla tekemisissä tiedotusvälineiden kanssa.

Ratkaisu ei julkaisun viimeaikaisten kokemusten perusteella tule ihan puun takaa, sillä se kertoo, ettei Tesla ole vastannut toimittajien yhteydenottoihin kuukausiin.

Yksi Teslan kanssa tuskaillut toimittaja on yhdysvaltalaisen Jalopnikin toimittajakonkari Jason Torchinsky.

– Kun sinulla on kulttiin verrattavissa oleva kannattajakunta, mihin helvettiin edes tarvitset PR-tiimiä, Torchinsky puuskahti kuultuaan, että Teslan viestintäosasto on ajettu alas.

Viestintäkanavana toimitusjohtajan Twitter-tili

Sen jälkeen, kun PR-osaston viimeisin johtaja Keely Sulprizio jätti yhtiön viime joulukuussa, ovat myös muut viestintäihmiset siirtyneet muihin tehtäviin tai yrityksiin.

Teslalla on edelleen PR-toimintaa Euroopassa ja Aasiassa, mutta Yhdysvalloissa työskennellyt ydintiimi on hajotettu. Teslalla on rapakonkin takana edelleen henkilöitä, jotka organisoivat autojen koeajoja esimerkiksi tubettajille, mutta suhteet perinteiseen mediaan on lyöty poikki.

Yhtiön pääasialliseksi tiedotuskanavaksi onkin muodostumassa toimitusjohtaja Elon Muskin henkilökohtainen Twitter-tili, mutta toimittajien on turha haaveilla saavansa sitä kautta vastauksia kysymyksiinsä, sillä lähes 40 miljoonan käyttäjän seuraamaa Muskia pommitetaan Twitterissä kysymyksillä kellon ympäri.

Toimittajiin usein lähes trumpmaisen nuivasti suhtautuvalla Muskilla ei myöskään ole tapana vastailla Twitter-tilillään kritiikkiin tai ikävämpiin kysymyksiin, mikä on sinällään ihan sallittua, mutta sitä varten yhtiöillä on tyypillisesti viestintäosastot, joihin toimittajat voivat osoittaa kysymyksensä.

Viestintä ja yleinen kommunikaatio ei ole koskaan ollut Teslan suurimpia vahvuuksia, mutta PR-osaston lakkauttamisen myötä myös kuluttajien on aiempaa vaikeampaa saada vastauksia kysymyksiinsä, mikäli valmistaja kieltäytyy vastaamasta median yhteydenottoihin.

Electrekin uutisesta kertoi Suomessa ensimmäisenä Moottori.

Lähteet: Electrek, Jalopnik

Lue myös:

    Uusimmat