Vaikka autokaupassa eletään Suomessakin kovin alavireistä aikaa, ovat muutamat merkit onnistuneet jopa kasvattamaan myyntiään.
Kymmenen Suomessa eniten myydyn automerkin yhteenlaskettu markkinaosuus on nyt peräti 75,7 prosenttia.
Toyota on ylivoimaisessa johdossa 14,1 prosentin markkinaosuudellaan, Skodan ja Volkswagenin seuratessa keskenään varsin tasaväkisesti 10,5 prosentin osuudellaan. Kärkikolmikko kattaa siis reilun kolmanneksen Suomen automarkkinasta.
Tammi-syyskuussa ensirekisteröitiin 10 prosenttia vähemmän uusia henkilöautoja kuin viime vuoden vastaavana aikana. Myynnin lasku kirpaisee niin kärkikolmikkoa – Toyotaa ja Skodaa vähemmän, VW:tä enemmän – kuin lähes jokaista muutakin automerkkiä, mutta 30 merkin listalta löytyy myös nousijoita.
Kympin kärjessä petraajia on kuitenkin vain yksi: Kian rekisteröinnit ovat kasvaneet 8,7 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna, ja sen markkinaosuus on noussut 5,3:sta 6,4:ään. Kia-merkkisiä autoja on rekisteröity tammi-syyskuussa yli 5 500 kappaletta.
2:09VIDEO: Autokauppiaan vinkit sähköauton ostamiseen.
