Savonlinnan oopperajuhlien puheenaiheita ovat tänä kesänä brittiohjaajan rietastelua tihkuva versio klassikko-oopperasta Rigoletto. Vladimir Putinin odotetusta vierailusta festivaalijohto pitää vielä suut supussa.
”La donna mobile... oi kuinka häilyvä onkaan tuo nainen…” Tuttu sävelmä monille. Se on hitti Giuseppe Verdin oopperasta Rigoletto .Muuta kevyttä oopperassa ei olekaan. Siitä ei puutu taidelajin tuttuja teemoja: juonittelua, pettämistä moraalittomuutta - ja murhaa.
Italialainen Verdi sävelsi Rigoletton1800-luvun puolivälissä. Teos joutui sensuurin hampaisiin, koska sen seksuaalisuus koettiin siveettömyytenä. Puccini pilkkasi päähenkilönsä Rigoletto-narrin kautta ylimystön elämäntapoja.
Kunnon oopperaa: seksiä ja palkkamurha!
Englantilainen ohjaaja Sir David McVicar ei kesytä omaa versiotaan yhtään, pikemminkin päinvastoin. Niinpä ohjelmakirjassa lukee: ”Sisältää seksuaalisia kohtauksia, ei sovellu lapsille”. Ylimistön hovin rietastelua esitetään vähän, mutta sen verran, jotta varoituksen voi ilmoittaa.
Brittiohjaaja Sir McVicar ei suostu tv-haastatteluihin. Syy ei täysin selvinnyt, mutta kuuleman mukaan hän karttaa televisiota. Puhukoon siis Rigoletton palkkamurhaaja, suomalainen tähtibasso Mika Kares.
– Jos mies saa arvonimen ”Sir”, eiköhän se kerro taidoista. McVicarin ohjaus on taitava, se ammentaa voimansa vastakohdista.
– Palkkamurhaajan rooli on keskeinen. Se on julma, mutta myös teknisesti vaativa. Heilun 45-senttisen veitsen kanssa. Sitä pitää liikuttaa nopeasti, mutta harkitusti, etten satuta ketään, hymyilee Kares vaanivasti.
