Uusi Peugeot 308 SW -perhefarkku komeilee tämän viikon torstaina ilmestyvän Teknavin tablet- ja verkkolehden kannessa. 308 SW onkin Peugeotin ykköspyssy Geneven autonäyttelyssä. Golf-kokoluokan versio 308:sta pokkasi juuri tuoreeltaan eurooppalaistoimittajien äänestämän Vuoden Auto 2014 -tittelin, joten kyseinen mallinumero on kaikin puolin kovassa huudossa juuri nyt.
Peugeotin uutta farmarimallia Teknaville Genevessä kommentoi Peugeotin ja Citroënin Suomen PR- ja viestintäpäällikkö Pekka Koski.
308-farmarissa on erittäin iso tavaratila, onko se auton suurin myyntiargumentti?
– Se ei ole suurin myyntiargumentti, mutta yksi kolmesta tärkeimmästä. Kaksi muuta ovat ajettavuus ja laatu.
Farmari on peräti 33 senttiä pidempi kuin hatchback. Kuinka paljon auton rakenteita on pitänyt muuttaa sen takia?
– Akseliväli ja takaylitys ovat erilaisia kuin hatcbackissä. Näin autosta on pystytty rakentamaan pitempi. B-pilarista eteenpäin kyseessä on kuitenkin periaatteessa eri auto.
Ohjaamo on Peugeotin i-konseptin mukainen. Minkälaista palautetta tästä on tullut asikkailta?
– Asiakkailta, jotka ovat kokeneet i-konseptin käytännössä ja ajaneet autoa, on tullutt hyväksyviä kommentteja. Epäilijät ovat niitä, jotka eivät ole autossa istuneet. Kun ajat auatoa, niin avautuu, mitä i-konseptilla todella haetaan.
Mitä sillä sitten haetaan?
– Parempaa ajonautintoa. Esimerkiksi pienikehäisempi ohjauspyörä tuo nopeampaa reagointia ohjaukseen. Lisäksi ylemmäs asetettu mittaristo selkeyttää ohjaamon kokonaisnäkymää ja auttaa kuljettajaa pitämään katseen tiessä.
