Teiden varsilla lojuu kumisia "raatoja" – mikä rikkoo raskaan kaluston renkaita?

Teiden varsilla näkyvä kuminen "raato" saattaa olla peräisin raskaasta kalustosta. Tiettyjen ajoneuvoyhdistelmien renkaat ovat asiantuntijan mukaan suuremmassa rikkoutumisvaarassa kuin toisten. Mutta kenen vastuulla on hoitaa räjähtäneen renkaan jäänteet pois tieltä, jos ne aiheuttavat haittaa muulle liikenteelle?

Jokainen autoilija on varmasti joskus kiinnittänyt huomiota erityisesti valtateiden varsilla näkyviin renkaiden raatoihin, jotka usein vaikuttavat olevan peräisin henkilöautoa isommasta ajoneuvosta.

Mikä raskaiden ajoneuvojen renkaita oikein rikkoo ja ovatko ne herkempiä hajoamaan kuin henkilöautojen renkaat?

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto kertoo MTV Uutisille, että raskaan ajoneuvon renkaan rikkoo tyypillisesti jokin ulkoinen vaurio, joka renkaaseen on syntynyt. Vaurioita voi tulla vaikkapa terävään kiveen tai muuhun esineeseen osuttaessa.

Rengas ei välttämättä hajoa heti, vaan se voi rikkoutua myöhemmin maantiellä ajettaessa. Esimerkiksi puutavarayhdistelmien tai maansiirtoyhdistelmien ajo-olosuhteet ovat haastavammat kuin normaalilla henkilöautolla, mikä kasvattaa vaurioriskiä, Murto selittää.

Murto kertoo raskaan kaluston renkaan kestoiän vaihtelevan vetoauton vetävän akselin muutamasta kymmenestä tuhannesta kilometristä perävaunun renkaiden jopa satoihin tuhansiin kilometreihin.

Elinkaari on kilometreissä mitattuna usein pidempi kuin henkilöautoilla, mutta vaurioriski haastavissa olosuhteissa ajettaessa on korkeampi. Raskaan kaluston renkaiden paine on huomattavasti suurempi kuin henkilöautoissa, mikä tekee renkaan rikkoutumisesta erilaisen tapahtuman.

Renkaiden räjähtämistä mahdollista ehkäistä

Mikäli kuorma-auton eturengas räjähtää maantienopeudessa, on tilanne Murron mukaan vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kuljettaja voi menettää ajoneuvonsa hallinnan, minkä lisäksi räjähtäneen renkaan osat voivat aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille.

– Tällainen tilanne on onneksi suhteellisen harvinainen.

Renkaiden räjähtäminen voidaan kuitenkin usein estää tekemällä ajoneuvolle säännöllisesti liikkeellelähtötarkastuksia, jolloin alkavat vauriot havaitaan mahdollisimman ajoissa ja niihin voidaan puuttua ennen renkaan räjähtämistä, Murto toteaa.

Jos renkaan raato on vaaraksi, kenen pitää puuttua?

Mikäli räjähtäneen renkaan jäänteet jäävät tielle, on jokaisella tienkäyttäjällä velvollisuus puuttua asiaan. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita oman ajoneuvon pysäyttämistä ja tielle hyppäämistä.

Ensisijaisesti raskaan kaluston kuljettajan tulisi poistaa kalustostaan rikkoontuneen renkaan osat tieltä. Aina tätä ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä turvallisesti.

Murron mukaan esimerkiksi pimeällä moottoritiellä kenenkään ei tule vaarantaa itseään.

Rikkoutuneen renkaan poistotarpeesta voi ilmoittaa tienkäyttäjän linjalle, joka ohjaa työn tehtäväksi turvallisilla menetelmillä.

Välitöntä vaaraa liikenteelle aiheuttavista esteistä on hyvä soittaa suoraan yleiseen hätänumeroon 112.

Lue myös:

    Uusimmat