Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teiden varsilla lojuu kumisia "raatoja" – mikä rikkoo raskaan kaluston renkaita?

0:17Hurja video: Rekkakuski ajoi moottoritietä väärään suuntaan OulussaKatso myös hurja video: Rekkakuski ajoi moottoritietä väärään suuntaan Oulussa tänä keväänä.
Julkaistu 20.08.2023 10:56

Ville Järveläinen

Teiden varsilla näkyvä kuminen "raato" saattaa olla peräisin raskaasta kalustosta. Tiettyjen ajoneuvoyhdistelmien renkaat ovat asiantuntijan mukaan suuremmassa rikkoutumisvaarassa kuin toisten. Mutta kenen vastuulla on hoitaa räjähtäneen renkaan jäänteet pois tieltä, jos ne aiheuttavat haittaa muulle liikenteelle?

Jokainen autoilija on varmasti joskus kiinnittänyt huomiota erityisesti valtateiden varsilla näkyviin renkaiden raatoihin, jotka usein vaikuttavat olevan peräisin henkilöautoa isommasta ajoneuvosta.

Mikä raskaiden ajoneuvojen renkaita oikein rikkoo ja ovatko ne herkempiä hajoamaan kuin henkilöautojen renkaat?

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n asiantuntijapalveluiden johtaja Petri Murto kertoo MTV Uutisille, että raskaan ajoneuvon renkaan rikkoo tyypillisesti jokin ulkoinen vaurio, joka renkaaseen on syntynyt. Vaurioita voi tulla vaikkapa terävään kiveen tai muuhun esineeseen osuttaessa.

Lue myös: Petrin autokamera tallensi pahannäköisen vaaratilanteen Kehä I:llä – rekkakuskin aamurähmät lähtivät taatusti silmistä

– Rengas ei välttämättä hajoa heti, vaan se voi rikkoutua myöhemmin maantiellä ajettaessa. Esimerkiksi puutavarayhdistelmien tai maansiirtoyhdistelmien ajo-olosuhteet ovat haastavammat kuin normaalilla henkilöautolla, mikä kasvattaa vaurioriskiä, Murto selittää.

Murto kertoo raskaan kaluston renkaan kestoiän vaihtelevan vetoauton vetävän akselin muutamasta kymmenestä tuhannesta kilometristä perävaunun renkaiden jopa satoihin tuhansiin kilometreihin.

– Elinkaari on kilometreissä mitattuna usein pidempi kuin henkilöautoilla, mutta vaurioriski haastavissa olosuhteissa ajettaessa on korkeampi. Raskaan kaluston renkaiden paine on huomattavasti suurempi kuin henkilöautoissa, mikä tekee renkaan rikkoutumisesta erilaisen tapahtuman.

Renkaiden räjähtämistä mahdollista ehkäistä

Mikäli kuorma-auton eturengas räjähtää maantienopeudessa, on tilanne Murron mukaan vaarallinen. Pahimmassa tapauksessa kuljettaja voi menettää ajoneuvonsa hallinnan, minkä lisäksi räjähtäneen renkaan osat voivat aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille.

– Tällainen tilanne on onneksi suhteellisen harvinainen.

– Renkaiden räjähtäminen voidaan kuitenkin usein estää tekemällä ajoneuvolle säännöllisesti liikkeellelähtötarkastuksia, jolloin alkavat vauriot havaitaan mahdollisimman ajoissa ja niihin voidaan puuttua ennen renkaan räjähtämistä, Murto toteaa.

Jos renkaan raato on vaaraksi, kenen pitää puuttua?

Mikäli räjähtäneen renkaan jäänteet jäävät tielle, on jokaisella tienkäyttäjällä velvollisuus puuttua asiaan. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita oman ajoneuvon pysäyttämistä ja tielle hyppäämistä.

– Ensisijaisesti raskaan kaluston kuljettajan tulisi poistaa kalustostaan rikkoontuneen renkaan osat tieltä. Aina tätä ei kuitenkaan ole mahdollista tehdä turvallisesti.

Murron mukaan esimerkiksi pimeällä moottoritiellä kenenkään ei tule vaarantaa itseään.

– Rikkoutuneen renkaan poistotarpeesta voi ilmoittaa tienkäyttäjän linjalle, joka ohjaa työn tehtäväksi turvallisilla menetelmillä.

Välitöntä vaaraa liikenteelle aiheuttavista esteistä on hyvä soittaa suoraan yleiseen hätänumeroon 112.

Lue myös: Ei taikuutta, vaan teknologiaa: Näin 40-tonninen Volvo pysähtyy kuin seinään

Lisää aiheesta:

Routakuoppaan ajo voi vaurioittaa autoa – näin vältät osumanTie täynnä monttuja? Muista tämä ajaessa: "Vaurioiden todennäköisyys pienenee"Nino Tuovisen tapaus on varoittava esimerkki – huolehdi, ettei autosi kerää lunta ikävään paikkaan: "Olisi voinut olla nokkakolari"Ajoitko monttuun ja nyt autosi ohjaus tuntuu hassulta? Tästä on todennäköisesti kyseTämä liikennemerkki voi vapauttaa tienpitäjän vastuusta – tee näin, jos rikoit autosi ajamalla monttuunOnko kumin polttamisessa mitään järkeä? Asiantuntijalta täystyrmäys "ressukoille"
RenkaatRaskas liikenneLiikenneturvallisuusKuorma-autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!

  • 7.7.14:51
    Liikenneonnettomuudet

    Tunneli suljettiin Salossa

  • 23.4.16:37
    Liikenne

    Poliisi uhkaa nastarenkailla ajavia sanktiolla – samaan aikaan meteorologi povaa takatalvea

  • 21.4.12:45
    Teppo Vesalainen

    Tiesitkö? Näin voit omilla toimillasi pidentää auton renkaiden käyttöikää

  • 17.4.17:06
    Renkaanvaihto

    Keijo Leppästä kohtasi epäonni renkaita vaihtaessa – "Ei mennyt ihan putkeen tämä juttu"