M-Sport Fordin suomalaiskuski Teemu Suninen kilpailee ensi viikon Kroatian MM-rallissa Fiesta Rally2 -kalustolla. Loppukevään ja alkukesän ralleissa alla on isolla todennäköisyydellä tallin WRC-auto.
Kroatian asvalttirallin jälkeen toukokuussa ajetaan Portugalin soraralli ja heti perään Sardinian niin ikään raju ja karkeaa soraa täynnä oleva kisa. Juuri näistä kilpailuista Suninen on aiempina vuosina napannut palkintosijat MM-tasolla. Portugalissa jokelalainen oli vuonna 2018 kolmas ja Sardiniassa seuraavalla kaudella toinen.
Fiesta WRC:llä on aiemmilla kausilla pärjännyt juuri hitaissa ja rajuissa osakilpailuissa, kun taas kovavauhtisissa ja suurta suorituskykyä vaativissa ralleissa Fordilla annetaan tasoitusta. Uuden piristysruiskeen Sunisen tiimi saa moottoripäivityksestä, jonka talli ottaa käyttöön ensi viikon Kroatian rallissa.
– Tulevat sorakisat ovat olleet aina itselle vahvoja ralleja. Toki pitää muistaa, että muutkin tiimit kehittyvät koko ajan, joten mitään ei saa vanhoilla näytöillä. Toivotaan, että meidän moottoripäivitys auttaa, jotta saadaan hyviä tuloksia, Suninen kertoo MTV Urheilulle.
– En halua itse täysin siirtää keskittymistä seuraavaan vuoteen ja hybrideihin, vaan haluan saada hyviä tuloksia myös tällä kaudella. Haluan todistaa, mihin pystyn, ja että olen myös ensi vuonna tallipaikan arvoinen. Aina kun on nopein Ford ja voittaa oman merkin autot, niin eikö sen pitäisi siinä kohtaa riittää?
Moottoripäivityksestä M-Sport odottaa lisää paljon kaivattua suorituskykyä, mutta se ei yksistään riitä nostamaan tallia tehdastiimien Toyotan ja Hyundain tasolle. Askeleen lähemmäksi brittitiimi odottaa kuitenkin pääsevänsä.
– Päivitys on tietenkin hyvä juttu. Tiimi saa vihdoin moottoripäivityksen, mitä on pitkään, ehkä jo vuoden päivät odoteltu. Se on tärkeä päivitys - varsinkin kun moottorit jäädytetään aika pitkälti kesällä, Suninen muistuttaa.
