Suomalaiselta MM-ralliässältä on jo lupa odottaa menestystä – "Täytyy taas todistaa, että on tallipaikan arvoinen"

Teemu Suninen starttaa parin viikon kuluttua käynnistyvässä Monte Carlon MM-rallissa kolmanteen sesonkiinsa M-Sport Fordin tiimissä.

M-Sport luottaa tänä vuonna vahvasti suomalaiseen ralliosaamiseen, sillä Sunisen lisäksi brittitallin riveissä täyden kauden ajaa Esapekka Lappi. Malcolm Wilsonin johtamalla M-Sportilla on vahvat perinteet suomalaisten kanssa operoimisesta, sillä vuosina 2006–2007 Fordilla ajoivat Marcus Grönholm ja Mikko Hirvonen. Kausina 2008–2011 Hirvonen oli Jari-Matti Latvalan aisapari Fordilla.

Grönholm, Hirvonen ja Latvala ajoivat M-Sportille 31 osakilpailuvoittoa. Viime vuonna ykköstiloja ei brittitallille herunut yhtään, joten nyt suomalaisilta odotetaan vahvaa kautta.

– Eipä ne perinteet hirveästi vaikuta. Itse täytyy taas todistaa, että on tallipaikan arvoinen ja homma jatkuu myös tulevaisuudessa, Suninen sanoo.

Viime kaudella jokelalainen oli kertaalleen palkintopallilla, kun Sardinian rallista tuloksena oli toinen sija. Tänä vuonna podium-sijoituksia Suninen janoaa enemmän. Kotiralli Suomessa kuuluu ehdottomasti niiden kisojen joukkoon, jossa pitää hyökätä. Fiesta-kuski nimeää myös muutaman muun MM-osakilpailun, josta jopa voittoa voi lähteä hakemaan.

– Uskon, että Portugali, Sardinia ja Turkki voisivat olla hyviä kisoja minulle. Karkeampi sora on näyttänyt toimivan hyvin. Ei ne asvattikisatkaan huonoja ole olleet, Suninen summaa MTV Urheilulle.

– Korsikalla olimme viime vuonna neljänsiä ja Saksassa vauhti oli myös hyvää. Ne asvalttirallit ovat vähän erilaisia toki tänä vuonna. Saksa on paljon myöhempään ja keli on siellä varmasti sateisempi. Japani on taas ihan uusi ralli, Suninen jatkaa.

MM-kalenteriin palaava Japanin ralli päättää kauden marraskuussa. Suninen kävi paikan päällä viime vuoden kandidaattikisassa ja povaa hyvin mielenkiintoista kilpailua.

– On se kyllä eksoottinen ralli. En ole nähnyt missään niin hidasta tietä, vaikka rallia olen ympäri maailman viitisen vuotta ajanut ja aika paljon erilaisia teitä on tullut nähtyä, Suninen toteaa.

– Japanissa on oikein extremehidasta tietä ja siellä joutuu ihan ykkösellä tai kakkosella ajamaan pitkiä osuuksia.

Lue myös:

    Uusimmat