Uhkatilanteet ja häiriökäyttäytyminen kaupoissa ovat alan toimijoiden mukaan kolminkertaistuneet vuodesta 2020 lähtien. Jopa 200 kaupoissa häiriökäyttäytyvää suomalaista tarvitsisi yrityslähestymiskiellon, arvioi Kaupan liitto MTV Uutisille.
Helsingin keskustassa sijaitsevassa K-Market Robassa asiakkaiden häiriökäyttäytyminen ja uhkaavat tilanteet ovat lisääntyneet viime vuosina todella paljon.
Kauppias Mikko Karmakan mukaan toiminta on muuttunut samaan aikaan aiempaa ammattimaisemmaksi.
– Saatat vilauttaa puukkoa, tai asetta tai mailaa, ja jos rupeat hankalaksi, niin täältä tulee. Tällä hetkellä ei olla hyvällä mallilla tämän asian kanssa.
Häiriökäyttäytyminen huimassa kasvussa
Kaupan alan toimijat ovat jo vuosia vaatineet lakia yritysten lähestymiskiellosta, jossa toistuvasti uhkaavasti tai häiritsevästi käyttäytyneelle asiakkaalle voitaisiin määrätä kielto asioida esimerkiksi ruokakaupassa.
Kaupan liiton johtava asiantuntija Terhi Kuljukka-Rabb sanoo, että häiriökäyttäytyminen ja uhkatilanteet ovat lisääntyneet vuodesta 2020 tähän päivään yli 200 prosenttia.
– Sellainen piikki tapahtui koronavuosien aikaan ja siitä ei ole päästy selvään laskuun. Lisäksi rikoksia tapahtuu samassa aikajaksossa noin 170 prosenttia enemmän.
Kuljukka-Rabbin mukaan kasvuprosentit ovat kauppojen oman seurannan kirjauksia, eikä kaikki näy poliisin tilastoissa.
