Tätäkin on nyt tutkittu: Jos et mene kauppaan, et osta herkkujakaan

Ihmiset, jotka eivät mene fyysiseen kauppaan, tekevät vähemmän herkkuostoksia.

Jos et mene kauppaan, et luultavasti osta karkkiakaan. Tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä, mutta asiaa on selvitetty jopa tutkimuksen keinoin. Aiheesta uutisoi myös CNN.

Nettiostoksilla rahaa kului vähemmän karkkiin ja herkkuihin

Journal of Nutrition Education and Behavior -julkaisussa esitellyssä selvityksessä tutkittiin ihmisten kulutustottumuksia. Mukana oli 137 shoppailijaa, joita tarkkailtiin 44 viikkoa joko vuosina 2015–2016 tai vuosina 2016–2017.

Ostoksia tehtiin kahdessa vähätuloisella asuinalueella sijaitsevassa kaupassa. Yhteensä shoppaustapahtumia kertyi noin 5500. Tutkimuksen ongelmaksi muodostuu esimerkiksi se, että shoppailijat käyttivät tutkimuksen aikana alennnukseen oikeuttavaa korttia. Se on voinut vaikuttaa sekä ostokäyttäytymiseen että tutkimukseen osallistumiseen.

Katso myös: MTV testasi S-marketin hävikkilaatikon – tätä kaikkea sai kahdella eurolla! Juttu jatkuu videon jälkeen.

MTV testasi S-marketin hävikkilaatikon – tätä kaikkea sai kahdella eurolla. 1:03

Jos et mene kauppaan, et käytä rahaa karkkiin

Tutkijoille selvisi tulos, jota voi pitää täysin itsestään selvänä: ihmiset, jotka eivät menneet fyysiseen kauppaan, tekivät vähemmän herkkuostoksia. Netistä ruoan ostaneet käyttivät noin 2,50 dollaria vähemmän viljapohjaisiin jälkiruokaherkkuihin, karkkiin ja pakastejälkiruokiin.

Mikä lienee syy?

Syytä käyttäytymiselle ei tutkittu, mutta lienee luultavaa, että nettiruokakaupassa on vähemmän mahdollisuuksia heräteostoksiin esimerkiksi kassajonossa seisomisen puuttuessa. Karkkihyllylle ei siis voi netissä harhailla ikään kuin vahingossa.

Verkossa rahaa kului enemmän

Rahansäästöä nettiostelu ei kuitenkaan välttämättä tuonut, sillä nettiruokakaupassa ostelijat käyttivät enemmän rahaa ja ostivat enemmän tuotteita.

Osasyy saattaa olla nettiostoksiin usein liittyvä käsittelykulu, tässä tapauksessa viitosen palvelumaksu, josta tutkituissa liikkeissä pääsi eroon tilatessaan tarpeeksi suurella rahasummalla.  

Aihe kaipaa lisätutkintaa

Aihe kaipaisi vielä lisätutkimuksia, sillä tutkimus oli suppea, minkä lisäksi kaupassa käyminen on vuosien varrella muuttunut. Koronapandemia vuonna 2020 osaltaan mullisti ihmisten ostoskäyttäytymisen; koronakevät esimerkiksi kasvatti ruoan verkkokauppaa ennennäkemättömällä tavalla, kun myynnit kasvoivat jopa tuhannella prosentillaKatso video aiheesta:

Ruuan verkkokauppa ponnahti koronakevään myötä kasvuun 8:37

Lue myös:

    Uusimmat