Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tätä risteystä voisi luulla tasa-arvoiseksi, mutta sitä se ei ole: "Todella vaikea erottaa"

Kyseessä ei ole tasa-arvoinen risteys, vaikka se sellaiselta nopeasti katsottuna näyttääkin. Tällainen toteutustapa on todella hämäävä eikä se sovellu Suomen olosuhteisiin.
Kyseessä ei ole tasa-arvoinen risteys, vaikka se sellaiselta nopeasti katsottuna näyttääkin. Tällainen toteutustapa on todella hämäävä eikä se sovellu Suomen olosuhteisiin.Autoliitto
Julkaistu 19.04.2025 11:45
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysyjän tarkoittamat risteykset eivät ole tasa-arvoisia, vaikka sellaisilta nopeasti katsottuna vaikuttavatkin. 

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Ainakin Aleksis Kiven kadulla Helsingissä on tasa-arvoisia risteyksiä, joissa ei selvästi ole tapana väistää oikealta tulevaa. Miksi?

Vastaus: Yleensä en käsittele jonkun tietyn kaupungin yksittäistä ongelmakohtaa. Vaikka kysymys tällä kertaa onkin tarkasti yksilöity Helsinkiin tietylle kadulle, haluan tämän aiheen kuitenkin käsitellä. Kyseisen kaltaisia paikkoja on pääkaupunkiseudulla useita, ja todennäköisesti niitä löytyy myös muualta Suomesta.

Kyseessä on "jalkakäytävän ja/tai pyörätien ylitys"

Tieliikennelain 24 §:ssä listatuissa väistämissäännöissä todetaan, että ajoneuvolla on aina ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä väistettävä kyseistä väylää käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa. Samaisessa lakipykälässä myös mainitaan, että tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen on väistettävä muita tienkäyttäjiä.

Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki voidaan korvata tien rakenteella. Tällaiseen risteykseen ei ole maalattu suojatietä ja/tai pyörätien jatketta, vaan jalkakäytävä ja/tai pyörätie jatkuvat "päätien" rinnalla "sivutien" yli. "Sivutietä" lähestyvät joutuvat näin ollen ajamaan jalkakäytävän ja/tai pyörätien yli halutessaan liittyä "päätielle". 

Koska tätä "sivutietä" pitkin lähestyvät joutuvat ylittämään jalkakäytävän ja/tai pyörätien, pitää heidän väistää paitsi kevyttä liikennettä myös muita tienkäyttäjiä tullessaan "päätien" ajoradalle jalkakäytävän ja/tai pyörätien ylityksen jälkeen.

tasa_arvoinenristeys2Koska kuvan ottosuunnasta lähestyvän ajoneuvon kuljettaja joutuu ylittämään pyörätien ja jalkakäytävän, pitää hänen väistää paitsi kevyttä liikennettä, myös muita tienkäyttäjiä tullessaan ajoradalle jalkakäytävän ja pyörätien ylityksen jälkeen.Autoliitto

Kyseinen risteystyyppi ei sovellu Suomen olosuhteisiin

Tällainen risteystyyppi on varsin hölmö, koska se on todella vaikea erottaa tavallisesta tasa-arvoisesta risteyksestä, jossa väistämissäännöt ovat erilaiset. 

Keskeiset erot tasa-arvoiseen risteykseen verrattuna ovat, että kysyjän tarkoittamasta risteystyypistä suojatietä osoittavat liikennemerkit ja suojatien sekä pyörätien jatkeen maalaukset puuttuvat – ja ne puuttuvat siksi, että kyseisessä kohdassa ei ole suojatietä eikä pyörätien jatketta, vaan jalkakäytävä ja/tai pyörätie jatkuvat katkeamattomina tien yli. 

Lue myös: Poliisi valvoi risteystä ja havaitsi ikävän ilmiön – lähes puolet kuskeista toimi väärin

Tämä tien yli jatkuva jalkakäytävä ja/tai pyörätie on toteutettu hieman ajoradan pinnasta korotettuna. Korotus tulee aivan liian helposti sekoitettua korotettuun suojatiehen tai pyörätienjatkeeseen – lisäksi talvella se jää piiloon lumen alle. Myös suojatien ja/tai pyörätien jatkeen tiemerkintöjen puuttuminen jää helposti huomaamatta juuri talvikelillä, kun ne olisivat joka tapauksessa autoilijan havaitsemattomissa, lumen alla.

Epäselvyyksien, vaaratilanteiden ja vahinkojen välttämiseksi kysymyksessä esitetyn kaltaiset risteykset tulisi mielestäni muuttaa vastaamaan tavallisia tasa- tai eriarvoisia risteyksiä. Nykyisessä muodossaan ne eivät yksinkertaisesti millään tavalla sovellu Suomen olosuhteisiin.

Lue myös:  Osaatko väistämissäännöt? Nämä asiat pyöräilijän ja autoilijan pitää muistaa

Katso myös: Entä osaisitko ajaa tässä risteyksessä?

1:12Osaisitko ajaa tässä risteyksessä, jota poliisikin pitää haastavana?Kauniaisissa sijaitsee risteys, jossa kuljettajat saavat olla tavallistakin tarkempina. Tilalle on valmistumassa liikenneympyrä elokuussa 2025.

teppoboksi_UUSI2025MTV

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Osaatko väistämissäännöt? Nämä asiat pyöräilijän ja autoilijan pitää muistaaKetä väistetään risteyksessä, jossa on STOP-merkit kaikista suunnista lähestyttäessä? "Pitäisi aina saada kuljettajan hälytyskellot soimaan" – muista nämä seikat, kun näet STOP-merkinNämä väistämissäännöt pyöräilijän ja autoilijan pitää tietääKuuluuko autolla ryhmittyä pyöräkaistalle ennen kääntymistä? Ammattilainen kertoo, miksi vastaus ei ole aivan itsestään selväNämä liikennesäännöt tuottavat päänvaivaa suomalaisille – hallitsetko itse?
LiikenneLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenHelsinkiLiikennesäännötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • ma15:45
    Teboil

    Teboileja katoaa kartalta, henkilöstölle pidettiin info – kysyimme tankkaajilta, hiertääkö Putinin sotakassan kartuttaminen

  • ma15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

  • ma12:53
    Venäjä

    Tutkija: Lukashenka mielistelee Putinia nyt tavalla, joka voi aiheuttaa Venäjälle ison ongelman

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • ma11:14
    Joensuu

    Iäkäs nainen kuoli Joensuussa – epäilty BMW-yliajaja otettiin kiinni