Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

LVM: Tienkäyttäjien seurannasta ei tule pakollista

Lehtikuva
Julkaistu 19.01.2017 11:12

MTV UUTISET - STT

Liikenneverkon rahoittamiseksi kerättäisiin liikenneministeriön (LVM) esityksen mukaan tien käyttäjiltä aikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta. Maksut voisivat olla kuukausi- tai vuosimaksuja.

Palveluoperaattorit voisivat myös tarjota kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja. Silloin käyttäjän tulisi hyväksyä ajoneuvon paikantaminen, jotta tiedetään, liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön, kunnan tai yksityisen omistajan tiellä. 

Liikenneverkkoyhtiö uudelle yhtiölle vuonna 2018 

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtion erityistehtäväyhtiö hallinnoimaan valtion tieverkkoa. Liikenneviraston hallinnoima tieverkko siirrettäisiin sille ensi vuoden alusta.

Omistajuus jakautuisi niin, että valtiolla on 65 ja maakunnilla 35 prosenttia. Tehtävinä olisi valtion tieverkon kunnossapito, korjaukset ja kehittäminen. Toimintaa rahoitettaisiin keräämällä maksuja liikenneverkon käytöstä. Samalla alennettaisiin auto- ja ajoneuvoveroja.  

Lisää aiheesta:

Tätä Bernerin uudistus käytännössä tarkoittaa: Autoilija maksaisi tienkäytöstä samaan tapaan kuin kännykkäliittymästä
Yle: Tiemaksusta esitys – polttoainevero alas, autovero pois, tiemaksut ajetun ajan mukaan
Berner: Tarkoitus ei ole seurata kansalaisia – yksityisyys varmistetaan lailla
Berner: Liikenneverkkoyhtiö ei johtaisi pakkoseurantaan
Liikenneministeri HS:lle: Autoilun kilometrihinta mahdollinen – teleoperaattorit voisivat periä maksuja
Berner ehdottaa valtion väylien yhtiöittämistä – tienkäyttäjille tulossa uusia maksuja
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö

  • 17:05
    OP

    OP:n palveluissa häiriöitä

  • 16:40
    Poliisi

    Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintoja

  • 16:31
    Porot

    Poronomistajaa epäillään katalasta teosta

  • 16:15
    Tampere

    Syyttäjä: Perhettään vuosia jäljittänyt ukrainalaismies puukotti entistä puolisoaan Tampereella pienen lapsensa nähden