Sähköautojen yleistyminen sekä tietynlaiset haasteet niiden sammuttamisessa pakottavat pelastuslaitokset sekä sammutusjärjestelmiä kehittävät yhtiöt innovoimaan uusia tuotteita.
Vaikka sähköauton syttyminen onkin suhteellisesti harvinaisempaa kuin polttomoottoriauton, on palavan akkuauton sammuttamisessa omat haasteensa.
Sen lisäksi, että akustosta vapautuu sen palaessa terveydelle erittäin haitallisia myrkkyjä, voi itse sammuttaminenkin olla iso urakka, sillä tulikuuma akusto syttyy helposti uudelleen.
Helsingin pelastuslaitoksen palopäällikkö Taisto Hakala kertoi MTV Uutisille viime vuonna, mitä kaikkea sammutusoperaatiossa on huomioitava ja miksi sammuttaminen voi kestää jopa 48 tuntia.
Lue myös: Pohjoismaiden ensimmäinen: Tällainen on palavien sähköautojen sammuttamiseen tehty erikoiskontti
Itävaltalainen Rosenbauer, jonka sähkökäyttöisistä paloautoista olemme uutisoineet aiemmin, on kehittänyt palavien sähköautojen sammuttamiseen tarkoitetun laitteen, joka on huomattavasti kätevämpi kuin esimerkiksi valtava sammutuskontti.
