Tässä on mies, jolla on nimissään yksi F1-historian hämmästyttävimmistä saavutuksista – Hans Heyer otti ainoasta F1-kilpailustaan kaiken irti!

Saksalainen Hans Heyer on onnistunut F1-auton ratissa tempussa, johon ei ole kyennyt sarjan 70-vuotisessa historiassa kukaan muu. Tästä huolimatta Heyerin nimi ei välttämättä soita kelloja edes intohimoisimmille F1-seuraajalle.

Muun muassa Le Mansissa ja erilaisissa vakioautoluokissa vuosikaudet kilpaillut Heyer päätti räväyttää vuonna 1977. Hän vuokrasi saksalaiselta ATS-tallilta auton, Penske PC4:n, ja ilmoittautui F1-kauden 11. osakilpailuun, Hockenheimissa ajettuun kotikisaansa, Saksan GP:hen.

Kyseessä oli ensimmäinen ja samalla viimeinen kerta, kun Heyer, tuolloin 34, nähtiin F1-auton ratissa.

Ennen kilpailua hänet pantiin varikolla merkille lähinnä tavaramerkistään, viimeiseen asti päässä pysyneestä tirolilaishatusta. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Heyerillä oli hyvin vähän kokemusta yksipaikkaisista kilpa-autoista, eikä autokaan ollut järin hyvä, joten hän ei selviytynyt kilpailuun vaan karsiutui ensimmäisenä kuljettajana, noin puolen sekunnin marginaalilla. Toisaalta hänen taakseen jäi esimerkiksi kaksinkertainen maailmanmestari Emerson Fittipaldi.

25. sija tarkoitti samalla sitä, että mikäli joku kilpailuun mukaan selvinneistä ei olisikaan voinut startata, Heyer olisi ottanut kyseisen kuljettajan paikan lähtöruudukossa.

Lopulta kaikki 24 autoa kuitenkin starttasivat kisaan, mutta Heyer ei antanut tämän tai minkään muunkaan estää omaa F1-unelmaansa – olihan kyseessä hänen kotikisansa.

Heyer käytti hyväkseen sekaannuksen, joka aiheutui, kun kilpailun lähtöjärjestelyissä oli jotakin häikkää. Hän liittyi kenenkään estelemättä muun joukon jatkoksi varikon portilta. Yksi tarina kertoo, että Heyer olisi saanut apua eräältä ratavirkailijalta, jonka hän tunsi aiemmalta uraltaan.

Keltainen Penske-Ford kiersi Hockenheimin rataa kaikkiaan yhdeksän kierroksen ajan, eikä kukaan huomannut siinä mitään ihmeellista. Sitten, kilpailun 10. kierroksella Heyerin autosta hajosi vaihdelaatikko, ja kaikki alkoivat ihmetellä, miten ihmeessä hän olikin yhtäkkiä kilpailussa mukana.

Tilanne oli samaan aikaan sekä huvittava että hämmentävä, järjestäjien kohdalta jopa jossain määrin nolo, ja Heyer hylättiin.

Virallisissa F1-tilastoissa Heyerin kohdalla lukee vuoden 1977 Saksan GP:ssä kirjainlyhenne DNS (did not start, ei startannut). Kisapäivän hämmentävien tapahtumien johdosta hänen suoritukseensa liitetään myös kirjaimet DNF (did not finish, ei päässyt maaliin) ja DSQ (disqualified, hylätty).

Hän on vielä tähänkin päivään mennessä ainoa F1-kuljettaja, joka on onnistunut keräämään tämän koko sarjan yhdessä ja samassa osakilpailussa.

Todennäköistä on, ettei Heyer ole saamassa harvinaiseen tilastoon seuraa aivan lähitulevaisuudessa, sillä laji on muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana todella ammattimaiseksi, ja kaikki on yksittäisten sääntöpykälien sanamuotoja myöden niin tiukkaa ja täsmällistä, ettei vastaavaa voisi mitenkään enää tapahtua.

Lue myös:

    Uusimmat