Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

F1 palaa Turkkiin – näistä Istanbulin rata muistetaan: palkintopallille astellut mies aiheutti miljoonasakot, ennätyksellisen ohituskimaran jälkeen käytiin hämmentävä keskustelu

/All Over Press
Julkaistu 09.11.2020 07:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-sirkus palaa tulevana viikonloppuna Turkkiin ensimmäisen kerran sitten vuoden 2011.

Istanbulin itäpuolella sijaitseva Istanbul Parkin rata on isännöinyt F1-sarjan osakilpailua kaikkiaan seitsemän kertaa. Näistä ensimmäinen vuodelta 2005 on ainakin Suomessa hyvässä muistissa, ajoihan Kimi Räikkönen McLarenillaan tuolloin voittoon.

Historian menestynein kuljettaja Turkissa on Felipe Massa, joka ajoi Ferrarilla kolme voittoa putkeen vuosina 2006–2008. Vuoden 2006 ykkössija oli samalla ensimmäinen Massan 11 GP-voitosta.

– Istanbul Park on rata, jolla onnistuin kääntämään urani suunnan ja aloin voittaa kisoja, uransa 66. GP-startissa ensimmäiseen täysosumaansa yltänyt Massa sanoi vuoden 2008 voittonsa jälkeen.

Vuoden 2006 kilpailu muistetaan myös Renault’n Fernando Alonson ja Ferrarin Michael Schumacherin huimasta taistelusta Massan takana. Alonso oli ruutulipulla vain 0,081 sekuntia ennen kovinta haastajaansa MM-sarjassa.

Kilpailun jälkeisessä palkintojenjaossa kohua herätti se, että Massan voittopystiä marssi luovuttamaan Mehmet Ali Talat, joka esiteltiin tv-katsojille ”Pohjois-Kyproksen turkkilaisen tasavallan presidenttinä”. Ongelma oli siinä, ettei tällaisen alueen itsenäisyyttä ole tunnustanut kuin Turkki.

FIA ja sen puheenjohtaja Max Mosley katsoivat Turkin GP:n järjestäjien rikkoneen F1:n poliittista sitoutumattomuutta, ja järjestäjille langetettiin tuohon mennessä moottoriurheiluhistorian suurimmat, viiden miljoonan dollarin sakot.

Ja itse asiassa jo muutama päivä ennen vuoden 2006 kilpailua Turkissa tehtiin myös toisenlaista F1-historiaa, kun muuan Sebastian Vettel osallistui ensimmäisen kerran GP-viikonloppuun. Sauberin kolmoskuljettajana ajaneesta 19-vuotiaasta saksalaisesta tuli historian nuorin GP-viikonloppuun osallistunut kuljettaja. Ennätys on sittemmin rikottu, ja nykyinen ennätysmies on Red Bullin Max Verstappen. Vettelin kohdalla vuoden 2006 Turkin GP tarjosi jo ennusmerkkejä tulevasta: hän oli toisissa vapaissa harjoituksissa, elämänsä toisessa F1-sessiossa koko porukan nopein!

Vuoden 2010 Turkin GP:stä mieleen on jäänyt Vettelin ja hänen Red Bull -tallikaverinsa Mark Webberin kolarointi 12. mutkaan johtavalla suoralla. Kisaa johtanut Webber putosi lopputuloksissa kolmanneksi, Vettel joutui keskeyttämään.

Vuotta myöhemmin, historian toistaiseksi viimeisessä Turkin GP:ssä tehtiin taas historiaa. Vuoden 2011 kilpailussa nähtiin ennätykselliset 82 varikkokäyntiä. Voittoon ajanut Vettel kävi varikolla neljä kertaa. Viidenneksi sijoittunut Mercedeksen Nico Rosberg sanoi olleensa kilpailun lopussa autuaan tietämätön omasta sijoituksestaan, ja paikan päällä olleet katsojat taisivat olla yhtä hämillään.

Tuolloin myös sivuttiin yhtä F1-ennätystä: kisassa tehtiin kaikkiaan 79 ohitusta, yhtä paljon kuin vuoden 1983 Yhdysvaltain GP:ssä.

Nämä molemmat ennätykset on sittemmin rikottu.

Vuoden 2011 kilpailun jälkeen käytiin jopa nykypäivänä erikoiselta kuulostava keskustelu, sillä – huvittavaa kyllä – ennätyksellinen ohitusmäärä sai monet pohtimaan, onko ohituksia jo liikaa.

Kyseessä oli ensimmäinen kausi, kun F1:ssä oli käytössä avattava takasiipi ja Pirellin nopeasti kuluvat renkaat.

– Kun pääsee sekunnin päähän edessä ajavasta, ohituksen todennäköisyys on erittäin suuri. Istanbulissa se oli melkein taattu. Ehkä olisi parempi, mikäli takasiiven saisi avata vasta, kun olisi vähän vielä lähempänä, Marussia Virgin Racingilla ajanut Timo Glock pohdiskeli tuolloin Crash.netin mukaan.

Parasta Tilkeä?

Istanbul Parkin rataa on pidetty yhtenä F1:n hovisuunnittelija Hermann Tilken parhaista. Radalla on useampia suoria, joiden päässä odottaa tiukka mutka, ja tämä mahdollistaa sen, että – toisin kuin joillakin muilla Tilken radoilla – Istanbul Parkissa on mahdollista ohittaa.

Radassa on myös kaltevuutta ja nopeita mutkia. Bernie Ecclestone kuvaili sitä aikanaan jopa ”maailman parhaaksi” kilparadaksi. Monet pitävät radan kohokohtana sen yhtä erikoisuutta: huippunopeaa, neljästä yksittäisestä mutkasta koostuvaa kasimutkaa.

Nykykuskeista Istanbul parkin radalla ovat ajaneet Räikkösen ja Vettelin lisäksi Lewis Hamilton ja Sergio Pérez.

Lisää aiheesta:

Saudi-Arabian GP:n topit ja flopit: Huima F1-kisa jäi historiaan täysin vääristä syistä – lajipomojen sopimattomat ulostulot poikivat paikallisilta vastareaktionPortugalin GP:n topit ja flopit: kolme nimeä toistuvat viikonlopusta toiseen – kaksi vihaista valittajaa voisivat jo keskittyä olennaiseenF1-lehdistökatsaus: Hamilton paljasti taas Bottaksen heikkouden, jota tämä ei pysty ratkaisemaan – "luodinkestävälle" Räikköselle suitsutusta: "Kimi ei ole valmis lopettamaan"Toscanan GP:n topit ja flopit: Kimi Räikkönen oli tarjota juhlallisen nöyryytyksen – muistaako joku, mitä punaisten lippujen välissä tapahtui?Heikki Kovalainen kirjautti "tsägällä" nimensä F1-historiaan – hämmästyttävä tilasto vain alleviivaa saavutuksen ainutlaatuisuutta: "Se tie ei ole helppo"
F1-historiaF1Kimi RäikkönenSebastian VettelLewis HamiltonUrheilu
Meksikossa ollut värikästä – Sebastian Vettelin pimeneminen tuoreessa muistissa

Tuoreimmat aiheesta

F1-historia
  • 17.7.17:15
    F1

    F1-tragediasta tasan 10 vuotta – Kimi Räikkönen: "Olisi voinut helpostikin estää"

  • 7.1.18:00
    F1

    F1-historiasta häkellyttävä tapaus: Michael Schumacheria tutkittiin "murhan yrityksestä"

  • 16.11.202408:11
    F1

    Tästä tv-uutisesta alkoi F1:n 2000-luvun menestystarina – dollarin kauppahinnalla kolmetoista MM-voittoa

  • 03.11.202421:47
    F1

    Kimi Räikkösen uskomaton temppu uusittiin viimein F1:ssä

  • 01.05.202406:58
    F1

    Mika Häkkinen kohtasi Ayrton Sennan raivopäisyyden juuri ennen F1-legendan kuolemaa: "Ajattelin, että onpa siinä tonttu kaveri"