Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Erikoiset F1-kisat: Röyhkeä kuski karsiutui, keskeytti ja hylättiin ainoana kisaviikonloppunaan

Vain yhdessä kisassa – ja siinäkin laittomasti – kilpaillut Hans Heyer tuli Saksan DRM-sarjassa tunnetuksi tavaramerkistään, tirolilaishatusta.
Vain yhdessä kisassa – ja siinäkin laittomasti – kilpaillut Hans Heyer tuli Saksan DRM-sarjassa tunnetuksi tavaramerkistään, tirolilaishatusta.imago sportfotodienst/ All Over Press
Julkaistu 27.01.2018 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Saksalainen Hans Heyer on jäänyt formula ykkösten historiaan kuljettajana, joka on keskeyttänyt ja hylätty kilpailussa, johon hänen ei pitänyt saada edes osallistua. Tapahtumarikas viikonloppu osui Heyerille vieläpä kotiyleisön edessä vuonna 1977.

Pitkän uran tehnyt Heyer muistetaan moottoriurheilussa lähinnä kotimaansa urheiluautosarjasta DRM:stä sekä Spa-Francorchampsin 24 tunnin ajojen kolmesta luokkavoitostaan ja useasta Le Mans -edustuksesta vuosina 1972–86. Hänen ainoa kokeilunsa formula ykkösissä tuli 34-vuotiaana saksalaistalli ATS:n autolla vuoden 1977 Hockenheimin kisassa.

ATS oli aloittanut kauden vain yhdellä autolla eikä Heyer ei ollut ehtinyt tutustua omaan ajokkiinsa juurikaan ennen aika-ajoja. Hän jäi 12. ruutuun yltäneestä tallikaveristaan J.P. Jarierista liki 2,4 sekuntia. Siitä huolimatta hän oli ensimmäinen kisasta karsiutunut kuljettaja jättäen taakseen viisi autoa. Tästä syystä tiimi laittoi sunnuntaina kaiken valmiiksi kisaa varten, jos yksikin kuski olisi edeltä jättäytynyt pois startista.

16.1.13906683
Hans Heyer Saksan lipun väreihin sonnustetussa ATS-tallin autossaan.imago sportfotodienst/ All Over Press

Liekö lauantain täpärä karsiutuminen jättänyt jotain hampaankoloon, sillä Heyer ampaisi autollaan sääntöjenvastaisesti muiden perään varikkosuoralta. Legenda kertoo, että saksalaistoimitsijat katsoivat ATS-Penske-tallin toimintaa sormiensa läpi, vaikka Heyerilla ei ollut tunnetusti mitään oikeutta osallistua kisaan. Myös lähtövalot oikuttelivat ennen kisastarttia ja lähtö jouduttiin lopulta toteuttamaan Saksan lippua heilauttamalla, mikä saattoi osaltaan mahdollistaa sekaannuksen.

16.1.5756035Saksalaisyleisö hurrasi Heyerin sännättyä radalle varikkosuoralta. Kilpailunjohto ei vielä tässä kohtaa tajunnut, ettei tämän kuulunut olla radalla lainkaan.imago sportfotodienst/ All Over Press

Heyer nousi heti kaksi sijaa heti ensimmäisellä Alan Jonesin ja Clay Regazzonin kolaroitua. Viisi kierrosta myöhemmin myös tallikaveri Jarier joutui keskeyttämään vaihdelaatikko-ongelman takia. Kun vielä John Watson keskeytti kärkisijoilta, Heyer oli hetken 19:ntenä. Hänen taipaleensa kuitenkin katkesi yhdeksän kierroksen jälkeen tallikaverinsa tavoin vaihteistovikaan.

Pian kävi ilmi, ettei Heyerin olisi pitänyt osallistua kisaan lainkaan, joten hänet hylättiin lopputuloksista.

Heinäkuisen kisan voittoon ajoi Ferrarin Niki Lauda, jolle osakilpailuvoitto oli Etelä-Afrikan GP:n jälkeen kauden toinen. Lauda kruunattiin lopulta toista kertaa urallaan maailmanmestariksi saatuaan vuotta aikaisemmin vakavia palovammoja niin ikään Saksan GP:ssä.

16.1.556800Hans Heyer./ All Over Press

Lähteet: Forix, F1.com, Wikipedia, F1rejects.com

Lisää aiheesta:

Klassikkokisassa nähtiin dramaattinen loppuratkaisu: voittaja vältti liekkimeren ja toteutti unelmansa – "En voi uskoa tätä" Historian hulluimmaksi F1-kilpailuksi tituleerattu Monacon GP oli täysin mielipuolinen tapaus: tieto uran ensimmäisestä voitosta tavoitti italialaiskuljettajan erikoisella tavalla – "En ymmärtänyt sitä"Tässä on mies, jolla on nimissään yksi F1-historian hämmästyttävimmistä saavutuksista – Hans Heyer otti ainoasta F1-kilpailustaan kaiken irti!Humalaisten häiriköintiä ja traagisia päätöksiä – 13 F1-kisaa, joita ei koskaan ajettu loppuunF1-historian erikoisuudet: Mansell pyörtyi maalisuoralle, Senna osui liikkuvaan seinään13 F1-kisaa, joita ei koskaan ajettu loppuun
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • ma12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • ma10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin

  • 7.12.16:50
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset