Tarvitaanko someaikana toritapaamisia? Vaalikahvilla ehdokkaan kanssa

MTV Uutiset kävi Helsingin Narinkkatorilla kysymässä, tarvitaanko vaalien toritapahtumia.

Vanhanajan markkinameininki tuntuu purevan edelleen ja käännytettäviä riittää. Epävarmojen äänestäjien osuus on viikko ennen vaaleja jopa 40 prosenttia.

Kahvia, mehua, karkkeja, rintanappeja, ilmapalloja ja esitteitä, mutta ennen kaikkea ehdokkaita. Näistä on vaalien toritapahtumat tehty.

-Vaikka some antaa nykyisin helposti infoa, niin ei se tarkoita, että tällainen vanhanaikainen vaaliviikkomeininki olisi turhaa, sanoo Jonna Lindqvist.

-Aivan varmasti luo vaalifiilistä. Kyllä tämä kuuluu tähän vaaliviikkoon. Varmasti tämän illan jälkeen valitaan ehdokkaat ja mennään ennakkoäänestämään, uskoo Maija Salmi.

Siskokset Sarleena ja Sipuliina Kinanen olivat eri mieltä siitä, tullaanko tänään toritapahtumaan vai ei.

-Mä olen niin kiinnostunut vaalikojuista ja kaikista ehdokkaista. Tämä on hieno keväinen tapahtuma, Sarleena Kinanen hehkuttaa.

Sarleena on jo löytänyt oman ehdokkaansa. Sipuliina ei.

-Mä teen päätöksiä mieluiten rauhassa kotona. Liikaa ihmisiä ja liikaa esitteitä, Sipuliina Kinanen hymyilee.

Ehdokkaat yksimielisiä

Kansanedustajaehdokas Pekka Haavisto kertoo puhuneensa putkeen lähes kaksi tuntia.

-30 ihmisen kanssa 30:stä eri asiasta. Välillä tulee fanikuvaajia ja jonoakin. Täytyy aina muistaa, että on paljon ihmisiä, jotka eivät ole sosiaalisessa mediassa. Kohtaamiset ovat hirvittävän tärkeitä. Ihmiset haluavat nykäistä hihasta ja kertoa omista asioista. Samalla oppii itsekin uutta, Haavisto sanoo.

Vähän matkan päässä oman vaalikojunsa ulkopuolella on perussuomalaisten Sampo Terho. Hän on Haaviston kanssa samoilla linjoilla.

-Pitää olla näkyvissä ja saatavilla. Tässä vaiheessa vaalikampanjaa käydään hyvin maanläheisesti. Suuri rahankäyttö ei ole ratkaisevaa vaan osoittaa, että meitä kiinnostaa ne ruohonjuuritasolla olevat huolet.

-Sosiaalinen media on tietysti tärkeä, mutta täällä on omanlaisensa markkinameininki kuten vanhasti ja perinteisesti on ollut. Kyllä tälle on selvästi edelleen kysyntää.

Kokoomuksen Fatbardhe Hetemaj uskoo jalkatyöhön.

- Somessa on helppo kirjoittaa jotain, muuta uskon, että vahvin näyttö siitä, että haluaa eduskuntaan on, että on tavoitettavissa täällä. Juttelen stadilaisten kanssa ja teen uutteraa jalkatyötä. Olemme käyneet hyviä ja rikastuttavia keskusteluja. En usko, että ihmisten usko politiikkaan on täysin mennyt. 

Television vaikutus suurin

MTV:n vaaliasiantuntija ja Åbo Akademin professori Kimmo Grönlund kertoo, että tässä vaiheessa epävarmojen äänestäjien osuus on jopa 40 prosenttia. Viimeisen viikon aikana on mahdollisuus vaikuttaa heihin.

-Varsinkin pienimmissä vaalipiireissä eli siis tarkoitan paikkakunnilla, joissa etäisyys ehdokkaiden ja äänestäjien välillä on pienempi, niin henkilökohtaisella tapaamisella voi olla huomattava merkitys sille, kelle ehdokkaalle äänensä antaa.

-Vaikka meillä on puoluevaali, niin meillä on tämä avoin listavaali. On löydettävä oma ehdokas ja aika raadollista kilpailua käydään monen puolueen sisällä. Silloin ehdokkaan henkilökohtainen kontakti äänestäjään voi olla erittäin tärkeä. Se, että kättelee, antaa muutaman ystävällisen sanan ja kuuntelee tai ainakin on kuuntelevinaan äänestäjän huolia, sillä voi olla suurta merkitystä, Grönlund sanoo.

-Jos ajatellaan perinteisiä kampanjatapoja, niin eivät ne ole mihinkään häipyneet. Edelleen ehdokkaat luottavat siihen, että he tapaavat ihmisiä toreilla ja turuilla, kauppakeskuksissa, näitä naamamainoksia on tien varrella ja muuta. Erittäin vaikea sanoa, kuinka paljon ne vaikuttavat. Tärkeimpinä ihmiset Suomessa pitävät edelleen television uutisia ja television vaaliohjelmia. Niissä erityisesti puoluejohtajilla on mahdollisuus vaikuttaa viime hetken epävarmoihin äänestäjiin. 

Lue myös:

    Uusimmat