Yhdysvalloissa hampurilaisketju McDonald's on rajoittanut kuuluisan maskottinsa käyttöä "klovnihavaintojen ympärillä vallitsevan ilmapiirin" takia. Yhtiön arvioidaan pelkäävän, että sen hymyilevä Ronald-klovnimaskotti voidaan sekoittaa niin sanottuihin tappajaklovneihin.
Yhtiön tiedottaja sanoo uutiskanava CNN:lle, että maskotti ei katoa kokonaan, mutta Ronaldia ei välttämättä nähdä kaikissa mahdollisissa tapahtumissa.
Etenkin Yhdysvalloissa näkyväksi kasvaneessa "tappajaklovni"-villityksessä pilailijat pukeutuvat klovneiksi pelotellakseen ihmisiä. Uutistoimisto AFP:n haastattelemien asiantuntijoiden mukaan kyseessä on klassinen esimerkki sosiaalisesta paniikista.
Tappajaklovneja esiintynyt aiemminkin
Yhdysvalloissa nyt alkanut tappajaklovni-villitys on levinnyt myös muun muassa Britanniaan ja Hollantiin. Ilmiö ei kuitenkaan ole uusi, sillä yhdysvaltalaissosiologin Robert Bartholomewin mukaan tappajaklovneja esiintyi jo vuonna 2014 Ranskassa.
Myös tuolloin villitys sai tuulta alleen sosiaalisesta mediasta väärien havaintojen ja videohuijauksien avulla.
Ihmiset kiinnittävät huomiota nyt, kun se tapahtuu Yhdysvalloissa. Mutta se oli melko intensiivistä ja väkivaltaista jo Ranskassa, jossa kymmeniä teinejä pidätettiin, Bartholomew sanoo.
– Klovnien pelko on klassinen esimerkki sosiaalisesta paniikista, jossa mukana on liioiteltua pelkoa siitä, että jokin paha uhkaa ihmisiä.
