Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Talvirajoitukset voimaan tänään – asiantuntija kertoo vaikutukset ja kumoaa harhaluulon

"Keskimäärin noin 36 henkilövahinko-onnettomuutta ja 8 kuolonuhria säästetään joka talvi näillä rajoituksilla", kertoo Tuomas Österman Liikennevirastosta.
"Keskimäärin noin 36 henkilövahinko-onnettomuutta ja 8 kuolonuhria säästetään joka talvi näillä rajoituksilla", kertoo Tuomas Österman Liikennevirastosta.Lehtikuva
Julkaistu 30.10.2015 13:52

Aino Kivistö

aino.kivisto(at)mtv.fi

Talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan tänään 30.10. koko Suomessa ja merkkejä on vaihdettu paikalleen keskiviikkona ja torstaina.

Pelkästään 100 km/h -kylttejä vaihdetaan 80km/h-kylteiksi yli 7500 kilometrin matkalta. Operaatio ei kuitenkaan ole valtava voimanponnistus, kertoo Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman.

– Meiltä joka vuosi kysellään, että eikö tämä ole hirveän kallis ja iso operaatio. Yritän aina suhteuttaa, että kun ELY-keskusten urakoitsijat sen käytännössä tekevät, niin yleensä annamme kaksi varsinaista vaihtopäivää. Useimmat ELY-keskukset, jos säät eivät ole työn kannalta jotenkin poikkeukselliset, selviävät siitä päivässä. Ei se nyt ihan hirveän mahdoton homma ole, aika hyvällä rutiinilla se kuitenkin sujuu, Österman kertoo.

Välillä jokunen yksittäinen merkki unohtuu vaihtaa, jolloin paikalle palataan korjaamaan unohtunut kyltti. Tämäkin tapahtuu yleensä nopeusrajoitusmerkkien vaihtoa seuraavana päivänä.

Pohjoisessa kesänopeudet saattavat säilyä paikoittain

Eniten nopeusrajoitusmerkkejä vaihdetaan tiheän tieverkon alueella Etelä-Suomessa. Yleisimmin vaihdot tapahtuvat niin sanotuilla tavallisilla satasen teillä, joissa ei ole keskikaidetta ja jotka eivät ole leveäkaistateitä tai moottoriliikenneteitä.

Pohjoisen vähäliikenteisillä teillä puolestaan satasen rajoitukset voidaan paikoin jättää voimaan talveksi. Vähäliikenteisellä tiellä liikkuu alle 3000 autoa vuorokaudessa.

– Pohjois-Suomessa varsinkin, missä on vähän liikennettä ja paljon etäisyyttä, on katsottu, että se on kohtuullista, Österman sanoo.

Joillakin moottoriteillä, joilla rajoitus putoaisi talvinopeuden voimaan tullessa 120 kilometristä tunnissa sataseen, lokakuun viimeisinä päivinä on kuitenkin mahdollista pitää yllä vielä 120 km/h -rajoitusta päivänvalossa ja hyvien olosuhteiden vallitessa.

Nopeusrajoitusten muutos pelastaa henkiä

Nopeusrajoitusten vaihtelusta talvi- ja kesäkausien välillä on tutkitusti hyötyä, kertoo VTT:N Liikennevirastolle tekemä tuore tutkimus.

– Keskimäärin noin 36 henkilövahinko-onnettomuutta ja 8 kuolonuhria säästetään joka talvi näillä rajoituksilla. Itse pidämme sitä kohtuullisen merkittävänä asiana. Luku on tavallaan pienentynyt johtuen siitä, että liikennekuolemien on muuten laskenut viime vuosina.

Mutta mitä uudelleen asennetuilla talvinopeusrajoituksilla ajamaan lähtevän tulisi ottaa huomioon?

– Tärkeintä on muistaa se, että silloin, kun keli on oikein paha, ne talvirajoituksetkin ovat liikaa. Eli jos lunta tai räntää tulee vaakasuoraan tai aamun tunteina on oikein liukasta, niin matka-aikaa kannattaa varata niin paljon, että voi ajaa kelin mukaisella nopeudella.

– Turvallisuus syntyy oikeasti siitä, että jokainen tienkäyttäjä ottaa talviliikenteen olosuhteet kaikin puolin vakavasti.

Äänestys

Lisää aiheesta:

Pitäisikö talvinopeusrajoituksista luopua? Väylävirastossa asiaa pohditaan pian – tätä mieltä ovat autoilijatMiksi talvinopeuksiin siirrytään, vaikkei vielä olisi edes liukasta? – "Kaksinkertaistaisivat onnettomuusriskin"Suomen teillä iso muutos huomisesta alkaen – sinäkin voit joutua maksamaan kalliistiTällä viikolla on hellitettävä kaasujalkaa  –  talvinopeudet tulevat voimaan Talvinopeuksilla kansan vahva kannatus – tiesitkö, että pysähtymismatka voi talvella jopa nelinkertaistua?Talvirajoitukset kuumentavat lukijoiden tunteita – perkasimme parhaat kommentit
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa