Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tältä näyttää suunnitelma tulevista F1-autoista – ”Aggressiivinen ja hyvin menevä ulkonäkö”

MTV Oy
Julkaistu 20.09.2018 09:14

MTV SPORT

Suunnitelma vuoden 2021 F1-autoista näyttää ulkonäön puolesta hyvältä C Moren asiantuntijan Ossi Oikarisen silmään, mutta hän toteaa autojen lopullisen ulkonäön ratkeavan vasta sen perusteella, kuinka paljon porsaanreikiä tiimit onnistuvat säännöistä löytämään.

F1 on urheilujohtajansa Ross Brawnin johdolla luonut konseptia kolmen vuoden päästä uudistuville autoille, joissa näkyvin muutos on virtaviivaisuudessa. Autoista pyritään tekemään siipiä ja rungon muotoilua yksinkertaistamalla helpommin seurattavia, mikä lisäisi myös kamppailua radalla ohitusmahdollisuuksien kasvaessa.

LUE MYÖS: Ferrari uhkaa jättää Formula ykköset – irvaileva kommentti uusista autoista

Nykyisin autojen taakse muodostuva pyörteinen ilma syö perässä ajavalta autolta jopa puolet aerodynaamisesta pidosta eli downforcesta, mutta jatkossa muutokset pienentäisivät hävikin yhteen viidennekseen.

Autoissa on suunnitelman mukaan 18-tuumaiset vanteet ja matalaprofiiliset renkaat. Etusiivessä olisi jatkossa vain kolme erillistä elementtiä.

Havainnekuvat miellettyä Oikarisen silmää, mutta sääntötyö tulee vasta lopullisesti ratkaisemaan autojen ulkonäön.

– Aggressiivinen ja hyvin menevä ulkonäkö näillä autoilla. Mielestäni hieno konsepti ja hyvännäköisiä autoja tulee, jos tähän mennään, Oikarinen sanoo.

– Nyt on se vaikea hetki, että säännöt pitää laatia sillä tavalla, että tiimit eivät pääse kiertämään niitä, ettei käy tällaisia ongelmia kuin esimerkiksi silloin, kun Brawn GP kehitti (vuonna 2009) tupladiffuusorin autoihin. Sääntöjen kirjoittaminen on se haastava urakka tässä, kun ruvetaan tätä 2021 autoa tekemään.

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo maalaa parille F1-tiimille "hirvittävän tuskallista vuotta"Mercedeksen F1-keksintö kielletään vuoden päästä: kopiointia pohtivat tiimit törmäävät heti useampaan ongelmaan”Kiertäneet sääntöjä koko ikänsä” – F1-tiimeillä on nyt vastassa kettuja, jotka ovat tehneet elämäntyönsä porsaanreikiä etsienUuden ajan F1-autoista lupaavaa kuvaa tuulitunnelista: "Muuttaa paljon auton ulkonäköä"Kimi Räikkösen uuden auton yksityiskohdat alkavat paljastua – Ossi Oikarinen käy läpi Alfa Romeon tekniset ratkaisutLöytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • Eilen10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa