Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomessa valmistettavan Sono Sionin hinta ei huimaa päätä – näin pitkälle pääsee pelkällä aurinkoenergialla

3:53Uudessakaupungissa ryhdytään valmistamaan Sono Motorsin Sion-aurinkopaneeliautoaValmet Automotive ryhtyy valmistamaan Sono Motorsin Sion-sähköautoa, joka on varustettu koriin upotetuilla aurinkopaneeleilla. Katso videolta, miltä auto näyttää.Sono Motors
Julkaistu 07.04.2022 06:28

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Saksalaisen Sono Motorsin aurinkosähköauto Sion tullaan valmistamaan Suomessa.

Uudenkaupungin autotehtaalle valmistukseen tulevan Sion-sähköauton koriin on integroitu 456 aurinkopaneelia. Sionin kehittäneen, vuonna 2016 perustetun saksalaisen startup-yrityksen Sono Motorsin mukaan auto saa aurinkopaneeleista virtaa noin 112 kilometrin ajoon viikossa.

Valmet Automotive kertoi eilen tiistaina solmineensa Sionin valmistussopimuksen Sono Motorsin kanssa. Tuotanto alkaa ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, ja autoja on tarkoitus tehdä 275 000 kappaletta seitsemän vuoden aikana.

Sono Motorsin mukaan Sion olisi maailman ensimmäinen massamarkkinoille suunnattu aurinkosähköauto. Aurinkopaneeleja on toki pienemmässä määrin nähty ennenkin sähköautoissa. Massamarkkinoilla viitattaneen Sionin moneen muuhun sähköautoon nähden kohtuulliseen hintaan. Sen nettohinnaksi Saksassa kerrotaan vähän päälle 25 000 euroa ja alvilliseksi hinnaksi 29 900 euroa. Ennakkotilaajille hinta alveineen on 28 500 euroa.

Lue myös: Uudenkaupungin autotehtaalla käynnistyy aivan uuden automallin valmistus – korin pinnassa erikoinen ratkaisu

Sionin akkua ei ladata kuitenkaan ainoastaan aurinkoenergialla, vaan siinä on myös muista sähköautoista tutut verkkolataustavat: 75 kilowatin CSS-pikalataus, 11 kilowatin type2- sekä suko-lataus. Vastaavat latausajat 80 prosentin varaukseen ovat 35 minuuttia, neljä tuntia ja 12,5 tuntia.

80 prosentin varauksella auton toimintamatkaksi ilmoitetaan 240 kilometriä. Täyteen ladatulla akulla ajomatkaksi kerrotaan noin 305 kilometriä (WLTP). Ajoakuston kapasiteetti on 54 kilowattituntia ja yhdistetyn ajon kulutus sadalla kilometrillä noin 16 kilowattituntia.

Aurinkopaneelit tuottavat sähköä keskimäärin 112 ajokilometrille viikossa. Yhtiön nettisivulta selviää, että mittaukset on tehty Sono Motorsin kotipaikkakunnalla Münchenissä, ja auringon avittama toimintamatka luonnollisesti vaihtelee vuodenajan ja päivän valoisuuden mukaan.

Kaksisuuntaisen latausteknologian ansiosta autosta saa myös virtaa ulos esimerkiksi kodin sähkölaitteisiin, maksimissaan 11 kilowattia.

Kantti kertaa kantti

Auto on etuvetoinen, ja sen sähkömoottorin teho on 120 kilowattia eli 163 hevosvoimaa. Moottorin vääntö on 270 newtonmetriä. Huippunopeus on 140 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan noin yhdeksän sekuntia.

Sionin kori on matkustamon osalta muodoltaan tila-automaisen kuutiomainen. Sen pituus on 4 470 millimetriä, leveys 1 830 (peilien kärjestä mitattuna 2 080 milliä) ja korkeus 1 660 milliä.

Tavaratilan tilavuudeksi kerrotaan 650 litraa, mutta se ei ole VDA-mitta, joten lukemaan on syytä suhtautua ainakin kuvien perusteella varauksella. Maavaraa on 165 millimetriä. Autoon voi asentaa vetokoukun, mutta vetopainoja ei ole vielä kerrottu. Omapaino on 1 730 kiloa ja kokonaismassa 2180 kiloa.

Sono Motors sai viime vuonna valmiiksi Sionin kolmannen prototyypin, johon varsinainen tuotantoauto pitkälti perustuu. Tekniset tiedot ovat kuitenkin ainakin osittain vielä alustavia.

Patentoitu teknologia

Sono Motorsin juuret ovat müncheniläisessä autotallissa, missä yksi sen perustajista, yrityksen nykyinen toimitusjohtaja Laurin Hahn, alkoi rakentaa aurinkosähköautoa. Testimuulina oli voimakkaasti muunneltu ensimmäisen korimallin Renault Twingo.

Sono Motors on listattu amerikkalaisessa teknologiayrityksiin keskittyvässä Nasdaq-pörssissä. Yhtiön mukaan sen patentoima aurinkoenergiateknologia voidaan integroida ja lisensoida useisiin erilaisiin ajoneuvoratkaisuihin, kuten linja-autoihin, rekkoihin, matkailuautoihin, juniin ja veneisiin.

Lue myös: Suomessa valmistettavalla sähköautolla yli 700 kilometrin toimintamatka – suunnitteilla sellainenkin malli, jolle riittäisi 1–2 latausta vuodessa

Lisää aiheesta:

Made in Finland! Tämän poikkeuksellisen sähköauton saa omakseen alle 30 000 eurollaTällä sähköautolla pääsee jopa 420 kilometriä 130 km/h:n nopeudella – vauhtia pudottamalla yli 700 kilometriäÄlä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuusSaksalainen sähkömaasturi kiertää Suomea kolme viikkoa – tällaista kuormaa sillä saa vetääFord ja Amazon pistivät haisemaan: Pöyristyttävän suorituskykyistä avolavaa kehittävä Rivian nousi jo miljardikerhoon, vaikkei se ole myynyt yhtäkään autoaJenkkivalmistaja esitteli poskettoman tehokkaan sähkö-pickupin – ja voi veljet, miltä se näyttää!
SähköautotAutoteollisuusAutotehtaatSono MotorsValmet AutomotiveKauppalehtiAutot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X