Aikoinaan liikenteeseen pyrittiin lähtemään aamun varhaisina hetkinä, jolloin lämpötila ei ollut vielä kohonnut tai moottoritiellä ajettiin ikkunat auki, jotta auto saatiin tuuletettua. Toisin kuin nykypäivänä, ilmastointi ei ollut autoissa vakiovaruste 1980-luvulla. Autonvalmistaja Seat kertoo viisi vinkkiä, joilla nykyauton ilmastoinnista saa kaiken hyödyn irti.
Pääkuvan videoTältä Audin ensimmäinen sähköauto näyttää sisältä |
Seatilla kunkin automallin tuuletus- ja ilmastointijärjestelmän suunnittelu kestää kolme vuotta. Tämä aika käytetään ilmanvaihtokanavien sekä tuuletusaukkojen suunnitteluun ja optimointiin tietokoneella. Apuna käytetään kolmiulotteisia tietokonemalleja sekä ilmavirtausten simulointia, jotta voidaan ennustaa kuinka ilma kulkee auton sisällä.
On tärkeää, että kuumuuden vaikutusta ei aliarvioida. Seatin asiantuntijan mukaan kuljettaja reagoi 20 prosenttia hitaammin 35 asteen lämpötilassa kuin 25 asteen lämpötilassa.
Seat listasi viisi virhettä, joihin sortumalla oman auton ilmastoinnista ei saa kaikkea suunniteltua hyötyä irti.
1. Älä käännä ilmastointia täysille heti autoon astuessa
Kesällä auton ollessa auringonpaisteessa, sen sisälämpötila voi nousta jopa 60 asteeseen. Lämpötila laskee 25 asteeseen noin puolessa tunnissa, mikäli noudatat muutamaa helppoa keinoa. Yksi yleisimmistä virheistä on laittaa ilmastointi heti täydelle puhallukselle.