Taidemusiikissa sukupuolella on merkitystä. Mutta vain yhdellä saralla. Kun oopperan lavalla mustalaistyttö Carmen laulaa, ei häntä korvata miehellä. Tai kun Taikahuilun ylipapin Sarastron jykevä basso täyttää näyttämön, ei hänen rooliaan esitä nainen.
Muuten taidemusiikissa nais- ja mieskysymyksillä ei ole merkitystä. STT:n haastattelemat kulttuurivaikuttajat pitävät tasa-arvoa itsestään selvänä.
Fazer Konserttitoimiston toimitusjohtajalle Aino Turtiainen-Visalalle tasa-arvoa ei tavallaan edes ole.
– Tällä hetkellä se toteutuu niin hyvin, että sitä ei tarvitse ajatella ollenkaan.
Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi huomauttaa, että vain osaamisella on merkitystä.
– Meillä vallitsee taito edellä -ajatus, jossa ammattitaito, innovatiivisuus ja lahjakkuus ovat huomattavasti tärkeämmät kuin sukupuoli.
– Kukin taidetta tekevä ihminen haluaa tulla arvioiduksi työn tuloksen perusteella ja sen perusteella, mitä luo eikä sillä, missä sukupuolikiintiössä tätä luovaa työtä tekee.
Houkutteleva paketti maksaa enemmän
Tampere Filharmonian intendentti Helena Hiilivirta pitää naisten nykyistä asemaa erittäin hyvänä. Esimerkiksi muusikoiden tehtäväkohtaiset palkat ovat samat. Orkesterista ei saa töitä eikä sen sisällä uusia tehtäviä, mikäli verhon takana nimettömänä tehtävä koesoitto epäonnistuu.