Taidemusiikkimaailma tasa-arvoistumassa

Taidemusiikissa sukupuolella on merkitystä. Mutta vain yhdellä saralla. Kun oopperan lavalla mustalaistyttö Carmen laulaa, ei häntä korvata miehellä. Tai kun Taikahuilun ylipapin Sarastron jykevä basso täyttää näyttämön, ei hänen rooliaan esitä nainen.

Muuten taidemusiikissa nais- ja mieskysymyksillä ei ole merkitystä. STT:n haastattelemat kulttuurivaikuttajat pitävät tasa-arvoa itsestään selvänä.

Fazer Konserttitoimiston toimitusjohtajalle Aino Turtiainen-Visalalle tasa-arvoa ei tavallaan edes ole.

– Tällä hetkellä se toteutuu niin hyvin, että sitä ei tarvitse ajatella ollenkaan.

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi huomauttaa, että vain osaamisella on merkitystä.

– Meillä vallitsee taito edellä -ajatus, jossa ammattitaito, innovatiivisuus ja lahjakkuus ovat huomattavasti tärkeämmät kuin sukupuoli.

– Kukin taidetta tekevä ihminen haluaa tulla arvioiduksi työn tuloksen perusteella ja sen perusteella, mitä luo eikä sillä, missä sukupuolikiintiössä tätä luovaa työtä tekee.

Houkutteleva paketti maksaa enemmän 

Tampere Filharmonian intendentti Helena Hiilivirta pitää naisten nykyistä asemaa erittäin hyvänä. Esimerkiksi muusikoiden tehtäväkohtaiset palkat ovat samat. Orkesterista ei saa töitä eikä sen sisällä uusia tehtäviä, mikäli verhon takana nimettömänä tehtävä koesoitto epäonnistuu. 

– Millään muulla konstilla ei pääse etenemään kuin koesoitolla. En ole tullut ajatelleeksikaan, että meillä on muuhun työelämään verrattuna vähän toisenlainen tilanne, hän pohtii.

Naiskeskustelu käynnistyi Jorma Panulan kommenteista 

Kapellimestari Jorma Panula esitti MTV:n uutisissa arvioitaan naisten työskentelystä kapellimestareina. Tämän jälkeen keskustelu jatkui muun muassa Helsingin Sanomissa ja sosiaalisessa mediassa.

- No mitä pirua, miehiäkin on. Että kun se on sellainen rajoittunut homma, että kyllähän ne yrittää voi, mutta se on aivan eri hommeli. (Jorma Panula MTV:n uutiset 30.3.)

-Jorma on puhunut. Nainen ei sovi kapellimestariksi. Pohojanmaalla tarvitahan naisia muihin hommihin. (Pirjo Sanaksenaho)

-Sosiaalista vaistoa on vaikia opettaa. (Jouni Rissanen)

-Orkesterin johtaminen on taito, eikä biologinen ominaisuus. Ei ole mitään syytä, miksi naiset eivät voi olla yhtä hyviä tai parempia. (Esa-Pekka Salonen)

-Hei media, eikö nämä ei naisille, naiset huonoja -provot voisi vaieta? Mikä uutisarvo? Mikä relevanssi? (Anu Koivunen)

-Joskushan niistä syntyy ihan relevanttia keskustelua. Tai paljastaa olennaisia asenteita. (Juha Tynkkynen)

-Mikä ammatti ei sovi naiselle, kysyi toimittaja 22 vuotta sitten. Vastasin pakotettuna: palomies. Sain treenikutsun palonaiselta. Kävi selväksi! (Jari Sarasvuo)

-Sibelius-Akatemiassa me emme käytä dinosaurusten aikaista termiä "naiskapellimestari". Koulutukseen valitaan ainoastaan osaamisen ja musiikillisen lahjakkuuden perusteella. Meitä ei kiinnosta hakijan sukupuoli. (Atso Almila, mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 1.4.) 

Klassista musiikkia edustavan konserttitoimiston toimitusjohtajana Turtiainen-Visala neuvottelee esiintyjien palkkioista työkseen. Hänen näppituntumansa on, että sukupuolella ei ole merkitystä. Tämä pätee myös taiteen huippujen korkeisiin palkkioihin.

– Sama juttu supertähtiluokassa. Onko joku enemmän tai vähemmän ahne, se ei mene sukupuolen mukaan, hän naurahtaa.

Turtiainen-Visala muistuttaa, että taiteeseen kuuluu ihmisen ainutkertaisuus, kiinnostavuus ja tietynlainen tulkinta.

– Paketti kiinnostaa. Se on aina uniikki, eikä sitä voi korvata toisella.

Lilli Paasikivi huomauttaa, että kilpailu ja houkuttelevuus ratkaisevat.

-Jos olet erikoislaatuinen, silloin hinta nousee. (Richard Wagnerin oopperan päähenkilöt) Tristan ja Isolde ovat aina yhtä arvokkaita ja kalliita työntekijöitä.

Opinnoissa ei erotella 

Sibelius-Akatemian dekaani Tuomas Auvinen kertoo, ettei ole törmännyt sukupuolikeskusteluihin, eikä sukupuolella ole mitään merkitystä opiskelijavalinnoissa. Tällä hetkellä akatemian opiskelijoista 57 prosenttia on naisia, joskin aineryhmäerot ovat suuret. 

– Meillä ei ole merkitystä ole hakijan sukupuolella, vaan taidoilla ja kehityspotentiaalilla.

Sibelius-Akatemiasta valmistunut kapellimestari Anna-Maria Helsing allekirjoittaa Auvisen näkemyksen. Ammatin vaativuudesta huolimatta hänelle ei ole tullut edes mieleen, että naiseus olisi minkäänlainen este.

– Tämä kertoo paljon siitä, millainen ilmapiiri oli Sibelius-Akatemiassa. Asia ei koskaan ollut esillä.

Myös Ruotsissa työskentelevä Helsing sanoo, että sukupuolikysymykset ovat siellä jossain määrin esillä. Orkestereiden velvollisuutena pidetään naisten kiinnittämistä.

– Jos näin on, silloin olen valitettavasti saattanut saada työn siksi, että olen nainen. Mutta silloinkin on osattava hyvin tätä työtä.

 

Lue myös:

    Uusimmat