Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

T&T: Suomalaiskeksintö voi pidentää sähköauton toimintamatkaa 50 prosentilla

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 31.01.2017 21:27

MTV LIFESTYLE

Joensuulaisfirman keksinnöllä sähköautojen toimintamatka voi kasvaa reilusti nykyisistä lukemista, uutisoi Tekniikka & Talous.

Joensuulainen Quantum Electric kehittää digitaalisesti ohjattua sähkömoottoria. Sen avulla voi Quantumin mukaan päästä jopa 50 prosenttia pidemmälle kuin perinteisellä sähköautolla. 

Yrityksen toimitusjohtaja Jari Aaltonen kertoi T&T:lle, että moottorin rakenne on käämityksiä myöten täysin modulaarinen. Energiansäästön lisäksi modulaarisen moottorin tuotanto on joustavaa ja täysin automatisoitavissa. Toista modulaarista ja digitaalisesti ohjattua moottoria ei ole Aaltosen mukaan markkinoilla.

Quantumin moottoria voidaan käyttää reilusti perinteistä sähkömoottoria alhaisemmalla jännitteellä, jolloin pienemmillä kierroksilla hyötysuhde on parempi ja jarrutusenergian talteenotto tehokkaampaa. Matalampi jännite mahdollistaisi myös edullisemman ja kestävämmän elektroniikan.

Mikäli yrityksen rahoituskierros onnistuu, testataan moottoria Valmet Automotiven EVA-konseptiautossa. 

***

2:12Vapise Tesla – tässä tulee Faraday Future FF 91

Lisää aiheesta:

Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaSähköautojen toimintamatka saavuttamassa huippunsa? Osa valmistajista keskittyy jo ihan muihin juttuihinSähköautovalmistajalta akku, joka latautuu minuutissa – toimintasäde 800 kmSaksalaiset kehittämässä autoilun mullistavaa akkumuutosta: sähköautojen toimintamatka pitenee 1000 kilometriinSähköautosta lähes ikiliikkuja? Hondan keksintö saattaa mullistaa autoilun perinpohjaisestiSähköauto voi tulevaisuudessa latautua sekunneissa
SähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö