Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

T-paidasta nousi hulabaloo! Suosikkibloggaaja Kasper Strömman joutui hassuttelullaan ongelmiin Lidlin kanssa – "Logon käyttäminen ei ole ok"

All Over Press ja Instagram
Julkaistu 30.04.2020 18:04
Toimittajan kuva

Tea Manninen

tea.manninen@mtv.fi

Suosikkibloggaaja ja sosiaalisen median influensseri Kasper Strömman julkaisi muutamia päiviä sitten Instagram-tilillään kuvan suunnittelemastaan t-paidasta, jota hän myi nettisivuillaan.

Strömman kertoi lähes 40 000 someseuraajalleen, että kyse on BAGL-fanimallistosta, joka oli suunnattu ”kaikille meille, jotka kaipaavat tuoreita bageleista kaupan paistopisteessä”.

Paidassa ei muuten olisi varmaan ollut mitään ihmeellistä, mutta se oli selvästi versioitu Lidl-kauppaketjun logosta.

Muutama päivä julkaisun jälkeen Strömman julkaisi uuden kuvan samasta aihepiiristä. Nyt hän kuitenkin kertoi kuvatestissä saaneensa yhteydenoton Lidliltä.

– Oikein mukavan kuuloinen ihminen soitti minulle eilen Lidlistä ja sanoi että heillä on ongelma sen kanssa että myyn paitoja jossa on tämä kuva. Että on kuulemma maanantaihin asti miettiä että ottaisinko ne pois myynnistä tai luvassa on seuraavaksi oikeustoimenpiteitä ja ”usko minua, sitä et halua”. Pitäisikö poistaa tai jättää? hän kirjoitti kuvan yhteydessä.

Aiemmat Lidl-parodiat ok, tämä ei

MTV Uutiset kysyi Lidliltä, että mistä tapauksessa on oikein kyse.

Lidl Suomen viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen kertoo, että he seuraavat logo käyttöä tarkasti, koska on heidän brändinsä ytimessä ja kaikki tuntevat sen.

Riikosen mukaan Strömman on ennenkin tehnyt Lidl-parodioita. Niissä ei ole ollut mitään vikaa, ja asiaan on hänen mukaansa seurattu hymyssä suin.

Nyt asiaan tuli kuitenkin muutos.

– Logomme käyttämisen suhteen raja kulkee kuitenkin tuotteen myymisessä. Lidlin logon käyttäminen edes muokattuna ei ole ok, kun sen avulla myydään tuotetta ja mahdollisesti saadaan taloudellista hyötyä, Riikonen kertoo.

Hän huomauttaa, että yrityksen aineettoman omaisuuden, kuten sen tavaramerkin, suojaaminen on kaikkien yritysten toiminnassa tärkeää.

– Tästä syystä olemme pyytäneet Kasper Strömmania poistamaan BAGL-logolla varustetut tuotteet myynnistä. Halusimme keskustella asiasta Strömmanin kanssa rakentavasti ja näin olemme tehneetkin. Mihinkään oikeustoimiin emme ole ryhtyneet, koska uskomme, että voimme selvittää asian keskustelemalla.

"En voi mitään saksalaiselle lakiarmeijalle"

Strömman kertoo Helsingin Sanomille olleensa todella tarkka siinä, että hän ei käytä kuvassaan samaa fonttia eikä samaa logoa kuin Lidlillä.

– Totta kai siinä on samat värit, koska se on parodiaa. Graafikkona tiedän, että parodia on sallittua, hän sanoo HS:lle.

Lidlin markkinoinnista oli Strömmanin mukaan sanottu, että hänellä on maanantaihin asti aikaa ottaa paita pois myynnistä.

– Ajattelin, että totta kai joudun ottamaan sen pois, koska en voi mitään saksalaiselle lakiarmeijalle, vaikka olen omasta mielestäni oikeassa. Ja niitä paitoja on myyty tasan kaksi kappaletta, Strömman sanoo.

Lisää aiheesta:

Zaran lastenpaita aiheutti somekohun – "Se on vain väärin"Amin Asikaiselle jättilasku Xbil-kohussa: "Juhannuksen jälkeen oli puhelin kiinni"Somejulkkisten matkustaminen pandemian aikana hämmentää – matkabloggaaja tyrmää puheet työmatkoista: "Ei se ihan niin mene"Ovatko nämä Lidlin tuotteet kopioita vai ei? Kasperin kuva paljastaa yhteneväisyydet – MT: Näin vastaa kauppaketjuIkea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla""Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensa
KauppaYritykset ja bränditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kauppa
  • 10.9.16:47
    Verkkokauppa

    Kotimainen verkkokauppa on elpymässä

  • 5.9.17:18
    Työ

    Kehitysvammaiselle potkut K-Supermarketista 19 vuoden jälkeen – nyt tuli päätös: Mika ei palaa vanhaan työhönsä

  • 3.9.22:11
    Kiina

    Kiina juhli ystäviensä kanssa ja esitteli sotilasmahtiaan – tutkija: "Tarkoituksena korostaa Kiinan asemaa"

  • 3.9.14:58
    Talous

    Jättimäinen vapaakauppasopimus lähtee viimein EU-maiden puntaroitavaksi

  • 28.8.10:19
    Varkaudet

    Myymälävarkauksia enemmän kuin koskaan