Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensa

Kuva Shutterstock, toisen kuvan lähde Facebook.
Kuva Shutterstock, toisen kuvan lähde Facebook.Shutterstock, kuvakaappaus Facebook
Julkaistu 14.12.2017 13:07

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Stockmannin kanta-asiakaslehden joulukuun numeron kansi on aiheuttanut sosiaalisessa mediassa raivoa. Pojalla on päällään avaruuspukupyjama ja tytöllä vaaleanpunainen pyjama.

Sosiaalisessa mediassa on ihmetelty Stockmannin tuoreen asiakaslehden lasten pyjamamainosta, joka useiden kommentoijien mukaan korostaa sukupuolirooleja.

Keskustelu alkoi reilu kaksi viikkoa sitten, kun Tuomas Kuosmanen julkaisi muokkaamansa kuvan Stockmannin Facebook-seinällä.

Alkuperäisessä Stockmannin asiakaslehden kannessa pojalla on päällään avaruuspuvulta näyttävä pyjama, kun taas tytöllä on päällään vaaleanpunainen pyjama. Kuosmasen editoimassa kuvassa sekä tytöllä että pojalla on sama avaruuspuku päällään.


Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

– Hei, eikö näin olisi parempi? Mulla on suunnilleen tuon ikäiset tyttö ja poika ja kumpikin olisi yhtä innoissaan astronautti-onepiecestä, kirjoittaa Kuosmanen julkaisemansa kuvan yhteydessä.

"Nyt ei mennyt ihan putkeen"

Julkaisu on kerännyt useita kymmeniä kriittisiä kommentteja kanteen valitusta asetelmasta.

– Tyttö on pistetty istumaan huonossa ryhdissä käsiensä päällä, vaaleanpunaisena totta kai, vieden mahdollisimman vähän tilaa astronautti-pojalta. Nyt ei ihan putkeen mennyt just tämä kuvaus, totesi eräs kommentoijista.

– Kyllä mainonnan suunnittelijoiden pitäisi herätä siihen, että elämme 2010-luvulla eikä 60-luvulla. Juuri tällaiset asenteet jarruttavat yhteiskunnallista muutosta; laitetaan tyttö vaaleanpunaiseen pukuun. Kas kun ei ole pupun korvia, toinen kirjoittaa.

– Suomi täyttää 100 vuotta, Stockmann pitää lapset 50-luvulla, kuvaan kommentoitiin.

Osa kommentoijista ei kuitenkaan näe asetelman luomaa suurta ongelmaa, ja uskoo, että kärpäsestä on tehty härkänen aivan syyttä.

– Stockmann ei hätää. Me normaalit ihmiset emme vielä näe kuvassa mitään outoa tai piilomerkityksiä. Jos joku ei osaa ostaa tytölleen astronauttipukua vain siksi, että kuvastossa ei ole esimerkkinä sellaista tytön päällä, ei se ole teidän vikanne, eräs kommentoija kirjoittaa.

Stockmann: Olemme epäonnistuneet

Stockmann vastasi ensin Facebook-ketjuun kiittämällä Kuosmasta hienosta kuvasta ja kertomalla, että lasten yöasut sopivat kaikille lapsille, sekä mainitsemalla tulevista yöasutarjouksistaan. Kritiikin seurauksena seuraavassa kommetissa kansikuvaa kuitenkin pahoiteltiin.

– Kiitos arvokkaasta keskustelusta teille kaikille! Olemme pahoillamme joulukuun kanta-asiakasvihkon kannessa olevan kuvan aiheuttamasta mielipahasta. Myönnämme, että kansikuvan asettelu ei ole onnistunut. Mielestämme kukin lapsi saa itse valita tyylinsä, ja kaikki yö- ja oloasumme sopivat mainiosti kaikille lapsille. Otamme virheestä opiksi, ja jatkossa huomioimme saamamme palautteen kuvauksissa entistä paremmin, Stockmann kommentoi.

Stockmannin viestintäpäällikkö Anna Bjarland kertoo MTV:lle, että kuvavalinta oli tosiaan epäonnistunut, mutta palaute on tullut perille ja se otetaan jatkossa huomioon.

– Voimme suoraan myöntää, ettei kansikuva ole onnistunut. Olemme pyrkineet huomioimaan tämän tyyppiset asiat, mutta nyt olemme epäonnistuneet siinä, Bjarland sanoo.

– Esimerkiksi nettisivuillamme myymme nimenomaan lasten vaatteita, emme erikseen poikien ja tyttöjen vaatteita. Useat myynnissä olevien merkkiemme vaatteista sopivat esimerkiksi värien ja kuvioiden puolesta kaikille lapsille.

– Palaute on tullut perille, ja olemme käyneet sen perusteellisesti läpi. Pyrimme ehdottomasti huomiomaan tämän jatkossa paremmin, Bjarland lisää.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Balenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Valio aikoo muuttaa Turkkilaisen jugurttinsa purkin kuvaa: "Haluamme poistaa stereotypiat – emme ole olleet riittävän nopeita muutoksen kanssa"Mekkokuvassa äärimmäisen nolo moka – verkkosivusto muokkasi kiusallisen yksityiskohdan äkkiä pois: "Se oli nopeaa""Lopettakaa turhista asioista itkeminen" – H&M:n kohukuvassa esiintyneen pojan äiti ei näe mainoksessa mitään pahaaBenjamin hämmentyi: Farkuissa oli erilliset pesuohjeet naisia ja miehiä varten
Sosiaalinen mediaLapsetKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • ke20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 25.10.05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • 22.10.09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • 21.10.18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • 21.10.05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat