Suunnittelija: Marimekkokopioiden metsästyksestä näyttää tulleen harrastus

Marimekollekin suunnitellut muotoilija ja arkkitehti Ilkka Suppanen pitää epäreiluna, että Marimekko on jatkuvien kopiointiepäilyjen kohteena.

– Keskustelu kohdistuu epäoikeudenmukaisesti vain yhteen yritykseen, vaikka samankaltaisia tarinoita löytynee sekä suomalaisista että ulkomaisista design-yrityksistä.

Hänen mukaansa kopiointijulkisuus lietsoo ihmisiä käymään Marimekon kimppuun.

– On syntynyt mediatilanne, jossa ihmiset etsivät mahdollisia yhteneväisyyksiä Marimekon tuotannosta ja muualta. Se tuntuu olevan melkein kuin harrastus joillekin, sanoo Suppanen MTV3:n Uutisille.

Hän pitää suunnittelua monitahoisena asiana, jonka lopputuloksesta ei pitäisi käydä esimerkiksi netissä juupas-eipäs -äänestystä.

– Meillä on oikeusvaltio, ja sen periaatteen mukaan kaikkien pitäisi saada samanlaista oikeutta, eikä järjestää Facebookissa huutoäänestystä siitä onko kyseessä kopio vai ei.

Suppanen kertoo itsekin epäilleensä, että hänen töitään on kopioitu. Kyseessä ei ollut Marimekon tuottama tuote.

– Ne ovat olleet monimutkaisia asioita. Toinen oikeusaste sanoi, että kyseessä on kopio, ja toinen että ei ole kopio. En voi asettua lain yläpuolelle, ja siksi en halua sanoa omia mielipiteitäni näistä Marimekon kopioepäilyn kohteistakaan.

Suppasen mielestä oikeus onkin se instanssi, jossa kopioepäilyt pitää käsitellä, ellei muuta ratkaisua löydy.

– Jos osapuolet eivät muuten löydä konsensusta, niin sitten oikeus lopulta päättää onko kyseessä kopio.

Suppanen sanoo pitävänsä ajanhukkana sen selvittämistä, miten kopioksi epäilty teos on syntynyt.

– Sillä ei ole väliä miten ne asiat ovat syntyneet. Jos on kopio, niin on kopio.

Suppanen sanoo tunteiden olleen ristiriitaisia, kun hän näki teoksen, jota piti kopiona omastaan.

– Siinä oli kaksi puolta. Toisaalta olin pettynyt, että vitsi, joku tienaa rahaa minun tuotteellani. Toisaalta olin ylpeä siitä, että olin tehnyt jotakin kopioimisen arvoista.

"Marimekko olisi voinut olla avoimempi"

Muotoilija Ilkka Suppasen mielestä Marimekko ei ehkä ole toiminut kopiointiepäilyjen julkisessa hoitamisessa parhaalla mahdollisella tavalla.

– He olisivat voineet varmaankin esiintyä avoimemmin ja jämäkämmin. Jos joku näyttää samalta, niin he olisivat voineet sanoa, että teos näyttää samalta, mutta ei ole.

– Marimekko on osa suomalaista yhteiskuntaa, ja siksi saattaisi olla Marimekon etu johtaa myös eettistä ja moraalista keskustelua tekijänoikeuksista.

– Yhtiö itse elää tekijänoikeuksista, ja jos suhde niihin ei ole esimerkillinen ja johtajankaltainen, niin on vaikea hallita tilannetta. Ymmärrän kyllä, että asia on helpommin sanottu kuin tehty, sanoo Suppanen.

Kansainvälisissä suunnittelijapiireissä liikkuva Suppanen ei usko Marimekko-kohun kiinnostavan ketään muita kuin suomalaisia.

– En usko että tällä on mitään merkitystä kansainvälisesti. En ole kuullut tai huomannut yhtään mitään tästä asiasta kansainvälisissä yhteyksissä.

Lue myös:

    Uusimmat