Ruotsilla on pitkä historia maahanmuuttomaana, ja Suomessa länsinaapurista onkin jo pitkään tavattu ottaa mallia maahanmuuttajien kielenopetuksessa.
Opetus ei vastaa opetussuunnitelmaa eikä päteviä opettajia ole tarpeeksi.
Pisa 2022 -tulosten mukaan osaamiserot maahanmuuttajataustaisten ja maan valtakieltä äidinkielenään puhuvien oppilaiden välillä ovat edelleen suuria, suurempia kuin OECD-maissa keskimäärin.
Tämä voisi kuvata maahanmuuttajien kielenopetuksen ongelmia Suomessa. Kyse on kuitenkin Ruotsista.
Ruotsilla on pitkä historia maahanmuuttomaana, ja Suomessa länsinaapurista onkin jo pitkään tavattu ottaa mallia maahanmuuttajien kielenopetuksessa.
Ja otetaan edelleen, sanoo Helsingin yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan vanhempi yliopistonlehtori Maria Ahlholm.
– Kyllä minä usein koen olevani oppijaroolissa ja lähetän opiskelijoitanikin Ruotsiin tutustumaan asioihin, Ahlholm sanoo STT:lle.
Mutta kannattaako sellaisesta maasta ottaa mallia, jossa kamppaillaan samanlaisten ongelmien kanssa kuin Suomessa?
Ruotsi pitänyt osaamistason vakaana
Ahlholmin mukaan vuoden 2022 Pisa-tulokset voidaan tulkita Ruotsin kannalta edullisemmin kuin Suomen kannalta.