Yrityskauppojen määrä on Suomen markkinoilla ollut kasvussa viimeisten vuosien ajan, mutta merkittävä käänne koettiin viime vuonna, kun ulkomaisten ostajien tekemät kaupat ylittivät kotimaisten ostajien tekemien kauppojen määrän yrityskaupoissa.
Aalto-yliopiston johtamisen laitoksen professorin Eero Vaaran mukaan molemminpuolista liikehdintää tarvitaan.
– Suomalaisen elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehitys on riippunut pitkälti siitä, että suomalaiset firmat on päässyt kasvamaan ja kansainvälistymään. Yrityskaupat onnistumiseen ja epäonnistumisineen ovat olleet tärkeitä tässä kehityksessä.
Vaara muistuttaa, että jos investointi suuntautuu vaan yhteen suuntaan, se on ongelma strategisesti niin firmojen kuin toimialojen kannalta, mutta myös kansantaloudellisesti.

