Keskustelut ovat siirtymässä Facebook-käyttäjien omilta seiniltä suljettuihin ryhmiin – ja toisaalta muualta verkosta Facebookiin.
– Facebookilta on vaikea saada virallisia tilastoja, mutta muutos on havaittavissa, sanoo viestinnän tutkija, dosentti Janne Matikainen Helsingin yliopistossa.
Suosituimpien kotimaisten Facebook-ryhmien aihepiirinä on yleensä harrastus tai ammatti. Esimerkiksi erilaisia opetusalan ryhmiä on valtavasti, Matikainen kertoo.
Kotiruokaryhmä on yli 113 000 jäsenellään tiettävästi yksi suurimmista suomenkielisistä Facebook-ryhmistä. Askartelu- ja sisustusideoita -nimisessä ryhmässä on noin 115 000 jäsentä, Naistenhuone-ryhmässä lähes 104 000 jäsentä.
Foorumit ja blogit hiljenevät
Keskustelijat valuvat itsenäisinä verkkosivuina toimivilta foorumeilta hiljalleen kohti Facebookia. Sama koskee blogeja: osa sisällöstä, jota julkaistiin aiemmin blogeissa, kirjoitetaan nyt suoraan Facebookiin.
– Facebookista on tullut jonkinlainen yleisalusta, Matikainen sanoo.


