Saitko jo viestin IRC-Gallerialta? Menneiden vuosien "somejätti" elää uutta tulemista – tätä käyttäjät hakevat galtsusta nyt

"Tule chattaamaan IRC-Galleriaan koronakauden aikana - Muutkin ovat jo täällä". Saitko sinä postia IRC-Galleriasta? Koronaviruksen myötä monille nostalginen "galtsu" elää uutta tulemista.

Osa suomalaisista hieraisi huhtikuisena viikonloppuna silmiään, kun heidän sähköpostiinsa tipahti viesti vanhalta tutulta – IRC-Gallerialta. "Tule chattaamaan IRC-Galleriaan koronakauden aikana - Muutkin ovat jo täällä", viesti totesi.

Mutta miksi? Onko "galtsu" taas in? Tämähän täytyy selvittää!

Viruskriisin myötä kävijämäärät ovat lisääntyneet

Vielä 2000-luvun alussa IRC-Galleriaa käytti lähes jokainen suomalaisnuori. Sosiaalista mediaa edeltäneellä oman aikansa "somepalvelulla" oli suosionsa huippuaikana parhaimmillaan yli puoli miljoonaa käyttäjää.

Koronaviruksen myötä IRC-Galleria elää nyt uutta tulemistaan: viruskriisin myötä palvelun kävijämäärät ovat lisääntyneet 40 prosenttia ja viestien lähettäminen 60 prosenttia. Mutta entä se sähköpostiviesti – miksi sellainen lähetettiin?

– Haluaisimme tarjota koronakriisin keskellä ihmisille tekemistä ja keskustelukumppaneita, kun moni varmasti joutuu viettämään yksin aikaa. Lisäksi halusimme kertoa, että korona ei vaikuta IRC-Gallerian saatavuuteen, kertoo IRC-Gallerian perustaja ja toimitusjohtaja Jari Jaanto.

IRC-Galleria oli 2000-luvun alun edelläkävijä. Palvelusta nousi somejulkkiksia, vaikka sosiaalista mediaa ei ollut vielä keksittykään. Se oli myös täynnä erilaisia kuvailmiöitä: omakuvia otettiin vessan peilin kautta digipokkarilla, vaikka sanaa "selfie" ei vielä ollut, ja liiallista omakuvien jakamista paheksuttiinkin jo tuolloin. Kun yksi alkoi jakaa kuvia energiajuomatölkeistä, pian sitä tekivät kaikki, Jaanto muistelee.

Vanhimmat käyttäjätilit olleet olemassa jo 20 vuoden ajan

Sittemmin käyttäjät ovat aikuistuneet, mutta monella IRC-Galleria on silti pysynyt mukana – joko unohtuneena ystävänä, jonka tunnukset löytyvät enää lihasmuistista, tai vanhana luottokumppanina.

Nykyisin 99 prosenttia galtsun käyttäjistä on 18-vuotiaita tai sitä vanhempia. Kaksi kolmasosaa käyttäjistä on ollut jäsen yli kymmenen vuoden ajan, jotkut kauemminkin. Ennätyslukemat pyörivät 20 vuoden paikkeilla.

– Ensimmäiset käyttäjäthän ovat meidän omia tunnuksiamme, joita loimme aluksi, ja omaa lähipiiriämme vuodelta 2000, perustaja Jaanto sanoo.

IRC-Gallerian kävijöiden keski-ikä on nykyisin 29 vuotta. Yleinen käyttäjä on pääkaupunkiseudulla asuva, vaikka muu Suomi ja ulkomaatkin ovat edustettuina.

Mutta mitä he IRC-Gallerialta haluavat? Eivätkö suuren maailman sosiaaliset mediat, Facebook ja Instagram, riitä?

– He etsivät uusia ihmisiä elämäänsä ja tekemistä, Jaanto uskoo.

– IRC-Galleriaa käytetään uusiin ihmisiin tutustumiseen. Osa hakee vanhoja fiiliksiä ja vanhoja tuttuja, osa tutustuu ihmisiin ja etsii tekemistä. Ei tämä siis ole pelkkää nostalgisointia.

"Yhteisöjä käytettiin aiemmin kertomaan omasta itsestään"

Jos ei ole koskaan ollut galtsussa, vielä ei ole liian myöhäistä. Jaannon mukaan nyt tunnukset hankkiva voi aluksi kirjautua sisään, katsella ihmisten kuvia ja lähettää vaikkapa viestejä. Siis vähän kuin Facebookissa –  paitsi, että IRC-Galleria oli olemassa paljon ennen yhdysvaltalaista kilpailijaansa.

Seuraavaksi voikin suunnata yhteisöihin juttelemaan. Sitä varten ne Jaannon mukaan nykyisin ovat – keskusteluja varten.

– Yhteisöjä käytettiin aiemmin paljon kertomaan omasta itsestään, eli liittymällä yhteisöihin sai niitä profiilisivuilleen. Nykyisin yhteisöissä käydään myös keskustelua, Jaanto sanoo.

IRC-Gallerian yhteisöjä ovat esimerkiksi "Chat 21+", "Ilman musaa ei voi elää" sekä "Urheilu on pilannut monta lupaavaa ryyppy miestä!".

Muistatko nämä yhteisöt?

Leijonakuningas-elokuvan aiheuttamaa sukupolvitraumaa juhlistava "Vittuku Mufasa kuoli " poiki pian rinnalleen vastaavasti nimettyjä yhteisöjä, kuten Salatut elämät -sarjaan liittyvän "Vittuku Miia kuoli", musiikkielämään liittyvä  "Vittuku Kirka kuoli " sekä astetta mystisemmän "Vittuku aivot kuoli".

Moni IRC-Gallerian ikikäyttäjä muistanee myös esimerkiksi yhteisöt K.T.P.M.M.J.P.M.S.S.P (eli "Kaikkeen tottuu paitsi metrin mittaiseen jääkalikkaan perseessä mutta sekin sulaa pois"), Huulirasvariippuvuus ja "miksi banaaneissa on naruja".

Suurimmat yhteisöt ovat musiikkiaiheinen "- ▂▃▄▅▆ +", "Metallica", "Simpsonit" ja "HC-joulu". Vitossijaa pitää "jos nauru pidentää ikää,ette pääse must ikinä eroo ".

Vanhimmissa yhteisöissä vilisee esimerkiksi alaviivaa – 2000-luvun alussa ryhmän nimeen kun ei vielä saanut välilyöntiä. Hyvin vanhat ryhmät tunnistaa myös tekstistä "Perustettu ennen yhteisöajanlaskun alkua".

– Yhteisöihin on nyt tullut chat-mahdollisuus ja keskusteluforum -tyyppisiä ominaisuuksia. Nimeen saa toki myös välilyönnin nykyään, Jaanto vinkkaa.

"Periaatteessa Päivän kuvasta ei ole täysin luovuttu"

Aiemmin, suunnilleen vuonna 2003, Päivän kuvaksi pääseminen oli galtsussa se suurin kunnia. Himoittuun titteliin saattoi päästä kiinni, jos sai muilta tarpeeksi ääniä – yleensä tämä onnistui parhaiten hauskalla vitsikuvalla. Päivän kuvaa esiteltiin IRC-Gallerian etusivulla kaikelle kansalle. 

Nostalgiannälkäiset saattavat pettyä kuullessaan, että maailma on ainakin Päivän kuvan osalta muuttunut. Tuoreimmaksi Päivän kuvat -sivun listauksessa on jäänyt nimimerkki JUIBin otos, jossa Länsilinjojen bussi on kaatunut kyljelleen hankeen. Se on vuodelta 2017.

– Periaatteessa Päivän kuvasta ei ole täysin luovuttu. Sitä ei vain hetkeen ole arvottu, Jaanto kuvailee.

Päivän kuvan lisäksi IRC-Gallerian etusivulla on nostettu "Mun kuvaa", siis käyttäjän valitsemaa kuvaa itsestään; nykyisin sen rinnalle on noussut seuranhakuosio nimeltä "Etsii seuraa" sekä esimeriksi uusia kuvia yhteisöissä esittelevä osio. Koronakriisin aikana ylläpito on nostanut etusivulle aiheeseen liittyvää chattia.

Muistatko galtsun aprillipilat?

Jotakin Päivän kuvan suosiosta kertonee se, että valituksi tuleminen oli yhtenä vuonna IRC-Gallerian aprillipila. Monessa suomalaiskodissa sydämet jättivät lyönnin väliin, kun jokainen käyttäjä sai palveluun kirjautuessaan vitsinä viestin siitä, että juuri hänen kuvansa on valittu Päivän kuvaksi.

– Sekä ylläpito että käyttäjät voivat nostaa sisältöä etusivulle. Se, mitä elementtejä sivulle nousee, vaihtelee sivunlatausten mukana. Kun elementit vaihtelevat, etusivu pysyy tuoreen näköisenä, Jaanto sanoo.

Aikansa suurhitti, Päivän kuva, ei kuitenkaan enää ole yhtä tärkeä. Nykykäyttäjälle tärkeämpää on Jaanton mukaan lähetellä IRC-Galleriassa viestejä, sekä ryhmissä että kuvien alla.  

– Palvelussa näkyvät myös samat meemit ja muut kuin aikaisemmin. IRC-Galleriassahan näkee, kuka on vieraillut omalla profiilisivulla, joten sen kautta voi lähteä helposti matalalla kynnyksellä tutustumaan ihmisiin.

"IRC-Gallerian käyttö ei vaadi IRC:n käyttöä"

Vielä 2000-luvun alussa käytiin kipakkaa keskustelua siitä, voiko IRC-Galleriaan liittyä, jos ei irkkaa. IRC, Internet Relay Chat, on suomalainen keksintö, pikaviestintäpalvelu, joka edelsi WhatsAppia ja Facebook Messengeriä kymmenillä vuosilla.

Galtsun suosion huipulla myös "irkittömiä" käyttäjiä liittyi IRC-Galleriaan runsain mitoin. Irkin käyttäjien, irkkaajien, mielestä se oli vääryys.

– IRC-Gallerian käyttö ei vaadi IRC:n käyttöä. Tästä käytiin iso keskustelu aikoinaan, Jaanto myöntää.

Keskustelu oli jopa niin iso, että 2000-luvun puolivälin paikkeilla siihen puututtiin sivusto-ominaisuuksien avulla.

– Julkaisimme 2004 ominaisuuden, jolla irkkaajat saattoivat eristäytyä muista käyttäjistä. Tätä ominaisuutta kuitenkin on kovin harva ottanut käyttöön, Jaanto sanoo.

"Nimimerkin käyttö on luonut matalaa kynnystä"

Lopulta maailma kuitenkin muuttui. Facebook syrjäytti 2000-luvun alkuvuosina IRC-Gallerian, vaikka niiden käyttötapa on melko samanlainen.

Facebook muutti nettimaailmaa myös toisella perustavanlaatuisella tavalla: IRC-Galleriasta tuttujen nimimerkkien sijaan Facebookia oli tarkoitus käyttää omalla, oikealla nimellä – siis tavalla, josta vanhemmat ovat 1990-luvun lopulta varoitelleet!

Silti moni uskaltautui jakamaan palveluun aidon nimensä.

Jaanto kokee, että kysymys on palvelukohtaisista mieltymyksistä: Facebookin ja LinkedInin kaltaisissa "virallisissa yhteyksissä" esiinnytään asiallisesti omalla nimellä, mutta muissa palveluissa on sallittua hassutella nimimerkin avulla. Twitterin ja Instagramin suosion myötä nimimerkin keksimisestä tuli taas suosittua.

– Voi olla, että nimimerkin käyttö on luonut matalaa kynnystä ja hauskuuttakin. Ihmisellä voi olla matalampi kynnys julkaista kuva ja kertoa itsestään, jos hän saa käyttää nimimerkkiä, Jaanto pohtii.

IRC-Galleria voisi uudistua

Vaikka koronavirusta ei otettaisi huomioon, IRC-Gallerialla menisi silti ihan mukavasti. Sivustolla oli  tammikuussa 2020 reilu 100 000 kuukausikävijää. Uudistuksiakin voisi kehitellä – Jaannolla on niiden suhteen jo ideoitakin.

– IRC-Galleria voisi uudistua kohti keskusteluja ja parempaa viestintäalustaa. Se voisi olla entistä enemmän uusiin ihmisiin tutustumista varten. Se on aina ollut IRC-Gallerian käytön ydin.

Lue myös:

    Uusimmat