Suomen Tesla-klubilaiset kyllästyivät kitinään autonsa matkakyvyistä – ajoivat näytteeksi Norjaan ja takaisin

Suomen Tesla Club -jäsenet Timo Rautiainen ja Rauli Arjatsalo raportoivat mielenkiintoisesta kuuden päivän ja 3 660 kilometrin roadtripistään klubin omille sivuille.

Espoo-Nordkapp-Espoo Teslalla

Auto Tesla Model S P85D
Matka 3 660 km
Matka-aika 6 päivää
Sähkönkulutus 725 kWh
Keskikulutus 198 Wh/km
Latauksia 19
Latausten hinta 63 e

Rallipiireistäkin tunnettu Timo Rautiainen ja hänen klubitoverinsa Rauli Arjatsalo lähtivät ajamaan Espoosta kohti Norjan Nordkappia allaan Rautiaisen vuosimallin 2015 Tesla Model S P85D.

Herrojen matkaraportin sarkastinen alku paljastaa syyn tälle eeppiselle sähköautomatkalle:

"Kaikkihan tietävät, että sähköautolla ei voi mennä Lappiin – siksi päätimmekin ajaa Nordkappiin, koska Lappi on siinä sopivasti puolivälissä."

Tesla-kaksikon roadtripin pituus oli 3 660 kilometriä. Autoa ladattiin 19 kertaa kuusipäiväisen matkan aikana.

Tesla-miesten menoreitti kulki Espoosta Kannonkoskelle, sieltä Leville ja Leviltä Nordkappiin. Takaisin tultiin Nuorgamin ja Rukatunturin kautta.

Yhtenä motiivina oli kartoittaa pohjoisen latauspaikkoja ja niiden tarvetta, jolloin reitti ei muodostunut suorimmaksi mahdolliseksi Nordkappiin.

– Muutaman matkan varrella tehdyistä lataustauoista olisi toki voinut jättää väliinkin lataamalla edellisessä paikassa hieman kauemmin, mutta tämän reissun tarkoituksena oli samalla tutustua pohjoisen latausmahdollisuuksiin. Vielä kun Itä-Suomessa ja Kainuussa herättäisi sähköautoiluun, ja rakennettaisi edes muutama latauspiste, niin seuraava reissu voisi onnistua Vitostietäkin pitkin, Rautiainen ja Arjatsalo kirjoittavat reissuraportissaan.

Heidän kokemuksensa mukaan pohjoisen Suomen latausmahdollisuudet ovat niin kattavat, että matkailu siellä onnistuu mitä mainioimmin sähköauton kanssa.

Rautiaisen ja Arjatsalon reitille sattui monenlaisia käänteitä, mutta vain yksi paha virhe. He kääntyivät Simon kohdalla tielle numero 924.

– Paha virhe! Hyvä asvalttitie muuttui pian tietyöksi. Paikoitellen uskalsimme ajaa vain kävelyvauhtia, kohdissa, joissa tielle oli ajettu nyrkin kokoista louhetta. Säädettävälle ilma-alustalle oli käyttöä!

Tesla Club Finlandin sivuilla voi katsella kaksikon ottamia huikeita matkakuvia ja lukea yksityiskohtaisen matkaraportin! Linkin löytää jutun alusta tai lopusta.

Jaakko vastaanotti Suomen ensimmäisen Tesla Model X:n 4:08

Lue myös:

    Uusimmat