Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunta: Talvi, suolaus ja kosteus ruostuttavat autoasi

Talven lähestyessä teiden suolaaminen on aloitettu jälleen. Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunta haluaa varoittaa suolan haittavaikutuksista autoille.

Talvi, suolaus ja kosteus ovat Suomen Ruosteenestoliikkeiden Osuuskunnan mukaan kolme merkittävintä tekijää Suomen teillä liikkuvien autojen ruostumiselle.

Suolaa käytetään teiden liukkauden torjuntaan aurauksen ohella. Sen perusajatus on ihmishenkien pelastaminen ja liikenteen sujuvuuden parantaminen.

Mutta suolan vaikutus autojen ruostumiseen on suuri ja moni yllättyykin siitä, kuinka paljon liukkautta torjutaan suolaamalla.

Osuuskunta kertoo, että tiesuolaa käytetään Suomessa vuosittain lähes 120 miljoonaa kiloa, joka tekee kymmeniä kiloja autoa kohti. Suolamäärä vastaa noin 12 000 kuorma-autolavallista, joten huonoilla ajokeleillä suola-auton kohtaa hyvin todennäköisesti.

Osuuskunnan mukaan nollan tuntumassa pysyttelevä lämpötila sekä kostea ja sateinen keli pitävät autojen alustarakenteet märkinä ja suola-autot liikkeellä – tämä yhdistelmä saa ruostumisen kiihtymään.

– Seuraavat kuukaudet ovat kaikkein raskainta aikaa autoille, Finikor-ruostesuojausketjun toimitusjohtaja Teemu Suovesi toteaa.

Syksy on ruosteenestoliikkeiden sesonkiaikaa, koska moni autoilija varautuu syksyn ja talven aikana kiihtyvään ruostumiseen ruostesuojauksella. Valtaosa autoilijoista kuitenkin laiminlyö autonsa ruostesuojauksen, vuodesta toiseen.

Muutaman vuoden laiminlyönti auton hoidossa aiheuttaa myöhemmin todellisen taistelun ruostetta vastaan, joka saattaa tulla erittäin kalliiksi. Ruostesuojauksen tekemiselle autoon on kuitenkin vielä aikaa.

– Ruostesuojauksen teettämiselle saa lisäaikaa, jos ei aja laisinkaan talvisin. Usein tämä ei kuitenkaan ole mahdollista kuin harrasteautoille, Suovesi sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat