Suomen ostamien F-35-hävittäjien luotettavuudessa ongelmia – tästä on kyse

Suomen uusi hävittäjä F-35 lensi Porissa – tältä se näytti 2:14
Suomen uusi hävittäjä F-35 lensi Porissa kesäkuussa 2022 – tältä se näytti.

Yhdysvalloilla on ongelmia pitää F-35-hävittäjänsä toimintakykyisinä, kertoo puolustus- ja turvallisuuspolitiikkaan erikoistunut Defense One viranomaisraporttiin perustuen.

Yhdysvaltojen F-35-hävittäjien käyttökustannukset ovat kohonneet, vaikka monitoimihävittäjillä lennetään aiempaa vähemmän.

Yhdysvaltojen F-35-hävittäjälaivueen käyttökustannusten uskotaan ylittävän 1,5 biljoonaa dollaria (noin 1,4 biljoonaa euroa). Summa on 44 prosenttia suurempi kuin vuoden 2018 arvioon kirjattu luku.

Suuren osan kasvaneista kustannuksista selittää se, että Yhdysvallat on päättänyt pitää F-35-hävittäjät arsenaalissaan vuoteen 2088 saakka. Aiemmin ne oli tarkoitus päästää eläkkeelle vuonna 2077.

Yhdysvaltain hallituksen kulutusta seuraavan viranomaistoimijan Government Accountability Officen (GAO) mukaan maan puolustusministeriö on päättänyt lentää Lockheed Martinin valmistamilla F-35-hävittäjillä vähemmän osittain "luotettavuusongelmien" vuoksi.

GAO:n mukaan on toistuvasti pantu merkille, ettei Yhdysvaltojen F-35-laivue ole tavoitteiden mukaisesti toimintakykyinen.

Käytännössä kyse on siitä, että syystä tai toisesta liian moni F-35-hävittäjä on huollossa sen sijaan, että sillä voitaisiin lentää.

Ongelmalla monta syytä

Suomi ilmoitti loppuvuodesta 2021 ostavansa 64 kappaletta F-35-hävittäjiä, ohjuksia ja huoltotarvikkeita. Kyse on Suomen historian kalleimmasta kaupasta, 8,4 miljardista eurosta.

Yhdysvalloissa koneiden käyttövalmiutta ovat heikentäneet muun muassa korkea riippuvuus urakoitsijoista, riittämätön koulutus ja puute varaosista, teknisistä tiedoista ja tukilaitteista. 

Monet ongelmista siis ovat sellaisia, jotka ainakin periaatteessa pitäisi pystyä korjaamaan, eivätkä ne raportin mukaan suoraan liity itse F-35-hävittäjään. 

Raportissaan GAO pani myös merkille, ettei Yhdysvaltojen puolustusministeriö ole toteuttanut sen suosituksia, jotka sen mukaan parantaisivat F-35-hävittäjän toimintavalmiutta. 

GAO on ehdottanut esimerkiksi F-35:n moottorin kestävyysstrategian päivitystä ja varaosien hallinnoinnin parantamista.

Suomeen ensimmäisten F-35-hävittäjien on määrä saapua vuonna 2025.

Lue myös:

    Uusimmat