Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko F35-hävittäjiin luottaa? Nyt puhuu Jarmo Lindberg

1:52Ilmavoimien Baana 23 -maantietukikohtaharjoituksessa nähtiin myös F-35-hävittäjiäVideo: Ilmavoimien Baana 23 -maantietukikohtaharjoituksessa nähtiin myös F-35-hävittäjiä.
Julkaistu 25.05.2025 06:43
Toimittajan kuva
Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Uusien F-35-hävittäjien myötä Suomi pääsee osaksi tiedustelutietoa jakavaa verkostoa.

Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjät ovat muutaman vuoden sisällä historiaa, sillä uusien F-35-hävittäjien on tarkoitus korvata ne asteittain vuoteen 2030 mennessä.

Ensimmäisten ilmavoimien F-35:sten on määrä valmistua tämän vuoden syksyllä. Kotimaassa ensimmäiset uudet koneet nähdään vuoden 2026 loppupuolella.

Uuden sukupolven hävittäjä eroaa Hornetista erityisesti sen kyvyllä toimia osana modernia taistelukenttää ja osana verkostoa.

Sensoreita täyteen pakattu kone kykenee keräämään ja analysoimaan tiedustelutietoa ja jakamaan sitä reaaliaikaisesti eteenpäin.

– Aikaisemmin on puhuttu yhteisoperaatioista (joint operations), mutta nyt uusin sotilastermi on multi-domain operations, Puolustusvoimien entinen komentaja, kansanedustaja (kok.) Jarmo Lindberg sanoo MTV Uutisille.

Lue myös: Suomalainen hävittäjälentäjä laukaisi heittoistuimensa hengenvaarallisessa vauhdissa – "Silloin pääsi kirosana"

Käytännössä F-35 on siis ohjuksin varustettu, rivakasti liikkuva tiedustelualusta, joka kykenee jakamaan reaaliaikaisesti tietoa taistelukentän järjestelmiin sekä esimerkiksi maassa ja merellä oleville joukoille. 

Ilman Natoon liittymistä tai Suomen ja Yhdysvaltain välisen DCA-sopimuksen allekirjoittamista koneen hyödyt saattaisivat jäädä huomattavasti vähäisemmiksi.

– Voi olla, ettei verkko olisi yhtä laajalti käytettävissä kuin nyt, mutta koska Suomi on Naton täysjäsen ja sillä on DCA-sopimus Yhdysvaltojen kanssa, edellytykset käyttää F-35:tä tärkeänä solmuna verkossa ovat nyt huomattavasti paremmat, sanoo Lindberg.

– Sanoisin, että tämä on isossa mittakaavassa se tärkein asia, hän lisää.

Koneiden luotettavuutta kyseenalaistettu

Kymmenien miljoonien arvoisen F-35-koneen luotettavuutta on kyseenalaistettu, ja sen on sanottu kärsivän "lastentaudeista".

Lastenkengissä hävittäjä ei Lindbergin mukaan ole.

– Se on operatiivisessa käytössä Yhdysvaltojen meri- ja ilmavoimilla ja useissa Euroopan maissa. Niitä on laajassa operatiivisessa käytössä ympäri maapalloa rutiininomaisesti ympäri vuorokauden, itsekin hävittäjälentäjänä palvellut Lindberg sanoo.

Maailmalla F-35-koneita on viime vuosina tuhoutunut myös onnettomuuksissa ja niitä on lisäksi asetettu lentokieltoon. Näistä Lindberg ei olisi huolissaan.

– En sen enempää kuin mistään muustakaan hävittäjätyypissä. Niin se vaan menee, että kun riittävän paljon lentää, niin joskus jotain tapahtuu, hän sanoo.

Lue myös: Yhdysvaltain ilmavoimien hävittäjät laskeutuivat Ranualle – tältä ne näyttävät

Lindberg korostaa, että onnettomuuksia on tarkasteltava suhteessa lentotuntimääriin.

– Alkaakohan nyt jo olla maailman eniten käytetty hävittäjä lukumääräänsä nähden.

– Voi todeta, että aina välillä tapahtuu pakollinen ikävä tilastotappio, jossa syynä voi olla joko ohjaajan virhe tai tekninen vika.

Konetta valmistava Lockheed Martin kertoi maaliskuussa, että F-35-hävittäjillä on lennetty maailmanlaajuisesti yhteensä jo yli miljoona lentotuntia.

Turkin valtiollinen uutistoimisto Anadoly listasi tammikuussa, että seitsemän vuoden sisällä eri onnettomuuksissa tuhoutui yhteensä 11 F-35-hävittäjää.

Kaksimoottorisesta yksimoottoriseen

F-35-hävittäjää on kolmea eri varianttia. Suomelle tulevat koneet ovat mallia F-35A, joka on suunniteltu operoimaan tavallisilta kiitoteiltä tai maantietukikohdista. F-35B taas kykenee myös pystysuoraan nousuun, ja F-35C on rakennettu lentotukialuskäyttöön.

F-35 on yksimoottorinen, kun taas Hornetit ovat kaksimoottorisia. Lindbergin mukaan tämä ei automaattisesti tarkoita sitä, että F-35 olisi näin ollen epäluotettavampi.

– Yhdysvaltain merivoimilla on käytössä C-versio, ja jos he, jotka seilaavat kaukana merellä, luottavat yksimoottoriseen hävittäjään, se on mielestäni hyvä esimerkki siitä, kuinka luottavaisia siihen ollaan.

AOP Jarmo LindbergNykyinen kansanedustaja Jarmo Lindberg on entinen Ilmavoimien komentaja ja hävittäjälentäjä.Tomi Natri /All Over Press

Yksimoottorisen koneen moottorin toimintavarmuutta voidaan myös parantaa.

– Voihan toki olla niinkin, että yhden moottorin ympärille on kahdennettu enemmän laitteita – ikään kuin yksimoottorinen olisi varmempi kuin kaksimoottorisen koneen yksittäinen moottori, hän sanoo.

Tiukka siirtymäaika

Siirtymäaikaa Hornetista F-35:een on kuvailtu jopa erittäin tiukaksi. Ilmavoimien uusien koneiden käyttöönoton viivästyminen nykyisessä maailmantilanteessa saattaisi olla jossain määrin ongelmallista.

– Lähtökohtaisesti määräävä tekijä on se, millä tahdilla koneita tulee tuotantolinjalta.

– Varsinainen tuotantolinja sijaitsee Texasissa, mutta eri osia kootaan ja rakennetaan eri puolilla maailmaa. Suomikin sai tässä kaupassa poikkeuksellisen merkittävän roolin, kun koneen monimutkaisimman osan, eturungon, rakentaminen annettiin ensimmäistä kertaa Yhdysvaltain ulkopuolelle, Lindberg sanoo.

Katso huima video: Ilmavoimien yhteyskone laskeutui maantielle – "Vauhtia laskeutumishetkellä 200 km/h"

Lindberg ei näe, että nykyinen maailmantilanne hidastaisi tuotantoa.

– Onhan maailmassa ollut monenlaisia kriisejä ja sotia, joihin Yhdysvallat on osallistunut. Pikemminkin pitäisi ehkä miettiä käyttöönottoa lähempää – tänne, missä suursotaa käydään Euroopassa – ja pohtia, onko täällä päässä käyttöönottajilla kädet täynnä muita tehtäviä sen sijaan, että keskityttäisiin tuotantopään tilanteeseen.

"Tappokatkaisin"

Toisinaan on noussut esiin myös väitteitä siitä, että F-35:een olisi mahdollisesti sisäänrakennettu jonkinlainen "tappokatkaisin" jolla koneen toimintaa voitaisiin rajoittaa tai tarvittaessa jopa estää.

– Muistan, kun ensimmäisiä Horneteja operoitiin. Silloin ei ollut sosiaalista mediaa eikä globaalia mediaa, mutta sen ajan keskusteluissa kuitenkin väitettiin, että Horneteissa olisi jokin tappokytkin, jonka avulla ne voitaisiin lamauttaa satelliitin kautta, hän muistelee.

– Sehän täytyy hyväksyä, että mistä tahansa valmistajamaasta hävittäjäkoneen ostaa, niin silloin sitoutuu tuottajamaan varuste- ja ohjelmistopäivityksiin.

Myös Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Timo Herranen on sanonut, ettei F-35:ssä ole niin sanottua tappokytkintä, jolla Yhdysvallat voisi tehdä koneet toimintakyvyttömiksi.

Lisää aiheesta:

Suomen valitsema F-35-hävittäjä muuttui riippakiveksiEnsimmäinen Hornet-hävittäjä on poistunut käytöstä – kunnialennon ohjasi Ilmavoimien komentaja: "Haikea päivä"Suomen hankkimat F35-hävittäjät esiteltiin, koelentäjä innoissaan: "Kone on game changer – sillä pystyy menemään sinne, minne muut eivät voi mennä"Mitä tapahtuu Suomen 62 Hornetille? Koko uransa konetyypin kanssa työskennellyt insinöörikenraalimajuri kertoo, millainen on hävittäjävanhusten kohtaloHävittäjien pitää olla määräänsä tehokkaampia vihollisen pudottajia, sanoo hankejohtaja – "Jos sijoittaa sata miljoonaa johonkin laitteeseen, se ei ole kertakäyttöinen"Miljardien eurojen päätös lähestyy: Valitseeko Suomi "maailman kalleimman aseen"? MTV tutustui hävittäjävaihtoehtoihin Yhdysvalloissa
LentokoneetIlmavoimatAseetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 11:18
    Finnair

    Finnairin penkkikaaos jatkuu vielä päiviä

  • Eilen21:39
    Trumpin Yhdysvallat

    Pentagon: Pete Hegsethin kone joutui laskeutumaan Britanniaan

  • Eilen05:17
    Yritykset ja brändit

    Miten kannattaa lentää Hornetia tai laskeutua Marsiin? Suomalainen laskentaohjelmisto antaa vastauksen molempiin

  • ti21:05
    Lentoyhtiöt

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen

  • ma05:50
    Nato

    Naton ydinpeloteharjoitus alkaa – Suomen Hornet-hävittäjiä mukana